Pravice za razpolaganje z digitalnimi faksimili rokopisov so pridržane lastnikom rokopisov.
Avtorske pravice za besedilne podatke tega registra ureja licenca Creative Commons Priznanje avtorstva-Deljenje pod enakimi pogoji 2.5 Slovenija.
This work is licenced under the Creative Commons licence Attribution-ShareAlike 2.5 Slovenia.
Vira elektronskega opisa so izvirni rokopisi, opisani v enotah mdDesc.
Videns ciuitatem fleuit super illam. Luc: 19
Jé pogledal na tu Méſtu, inu Se jé zhes taistu plakal
. Ib:
Delezh od reſníze sashli ſo, inu globóku sabredli ſo bily ù to Smamo uni nekdaiſhi,
aku ſi lih uerni Xtiani; katéri, kakor piſhe Sueti Ozha
jali inu Spremishluvalli tu, kar ſturil inu iskásal jé bil Jeſus ta zhaſtiti Syn
Boſhy na
to zhuetnizhno Nedello, enu malu pred njegóuim terplejnam inu Smertio,
namezh na ta 30.
dan tega Meſza Shusza, ù 34 lejte njegóue ſtaroſti na te raishi ù
tu Krajlevu meſtu
Jeruſalem, de on, tu jé Jeſus: kir perblishuval Se jé h'
taiſtimu, Sazhel ſe jé bil milu
jokat inu plàkati; kakor sprizha Videns civitatem fleuit super illam.
Jé pogledal na tu Meſtu, inu Se jé zhes taiſtu plakal.
Letú prauem pó beſsedah S:
daiſhni
Karsheniki; dialli Só: de ſe te beſsede imajo ſbriſat is S: Euangelia;
urſaha, kir eno ueliko Slabuſt,
inu eno temu Synouu Boſhymu naspodobnu zagliuoſt iskasu
jejo; kir njemu kakor enimu
Krajllu Nebeſs inu Semle naspodobilu ſe jé jokat, plakat inu te
ſolsè præliuat;
kir, kakor praue Enimu Krajlu ni
perpushe
: sa uolo kir ta jok, te Salsè inu plakajnje shlishi inu
Spodobi ſe le tem Shenam,
nu ſe jokat
tem Otrokam, tem Slabim, tem zagliuim inu bojezhim; ter
nikar enimu takimu, kakor bil
jé Jesus. Sa tu, inu sa tega uolo hotelli So ti
nekedaiſhni Xtiani ſbriſat te beſsede is Euangelia.
Ale ù tem sashli ſó lety, kakor djal ſim od Sgoraj, delezh od te reſnize, inu ù te
Smame ſo
sabredli Só globóku: kir oni is tem kashejo, de oni saſtopilli ni So ta
urſah, sakaj ſe jé jokal Jeſus?
Kir, kadar bi lety tega billy saſtopilli ta ursah,
ne be bily gouorili kaj taziga; sakaj Jeſus
jokal Se ni Sa uolo eniga leſtniga
nuza, prida ale perhodisha, katéru naspodobnu jé
tem Kraibam, kakor gouory
jezhih
nadlúh, kateru Se nima sa eno ſlabuſt, sa eno naſpodobnoſt inu Shpot; pazh pa sa
eno lepo, dobro inu temu Krajlam prou Spodobna rezh: Kakor letú, poterdil jé ta
Macedon
ski Krail
nadlúgo ù mei folkam sa uolo ſtiskajnja teh slabih, sa uolo
tiranſtua teh mogoznih, inu
sa uolo Smerti teh Mordrih. Katéru, kir uidit inu
samerkat jé per tem Jeſuſauim joku,
kir on, namezh: jokal Se jé sa uolo tega
ſtiskajnja katéru imellu jé priti; zhes tu tirans
stuu, ù katéru imélu jé paſti tu
ſlahtnu inu ſhtimanu Meſtu Jeruſalem: is katérim, ka
kor praue
demptor ruinam perfidæ ciuitatis.Kasal je is tem jokam Jeſus njegouu uſmilejnje
inu Miloſt; kir jokal Se jé ta
dobrutliui Odreshenik sa uolo te prihodne Skode inu nas
rezhe tega Jeruſalemskiga meſta
: katéru urednu ni tadla inu grajajnja; pazh pá
zhaſ
ty inu huale: katéru Sbriſat nima ſe le is S: Euangelia, kakor ſó
ti nekedaiſhni Xtiani
napemetnu menilli; pazh pá imellu bi ſe she na druge kraje pó buquah spiſsat h'
temu,
de bi ſe tu Jeſusauu Vſmilejnje pó uſeh Kraÿh tega Puejtá oſnanuvalla; inu
slaſti, kir.
Zhe pogledamo enu malu h' tem Vzehíkam, per teh snaidemo; de Jeſus jokal Se ni zhes
oſidie tega Meſta, pazh pá zhes te ſkusi tu mejſtu pomejnene Dushe, kir te ſo ſe
njemu Smilile,
sa uolo tega njem naprej ſtojezhiga pogublejnja: inu slaſti sa uolo
taiſtih, katére, ſe Meſsiam
et Salutorem recipere nollent:nozhejo njega kokor eniga prauiga is Nebeſs od ozhéta poſla
; debe ueruvale ù taiſtiga inu uer
niga Meſsiasa
Jſuelizharja gori uſeti ſkusi to Verro
jelle: kir ſkusi to Neuerro uſe imajo priti inu paſti ù to naſrezho uezhniga
pogublejnja Le
tú hotel jé Jeſus is tem jokam iskásat h' temu, de bi te Duſhe
podalle ſe h' njemu skusi to Verro;
kir Sizer skusi nezh druſiga namóre ſe te
naſrezhe oditi, inu G: Bogu dopaſti, kakor praue
S:
Apoſtel Bres Verre namogozhe jé Bogú do
nemogózhe jé te naſrezhi oditi, inu
sadobiti tu uezhnu Nebeshku Jsuelizhajnje.
paſti,
Od tod, inu sa tega uolo tedei, kir Jesus, uidens ciuitatem fleuit super illam. Kir
;
sagledal inu uidil jé tu Meſtu, plakal inu jokal ſe jé zhes taiſtu
ſmo od Sgoraj Shlishali, zhes
te Dushe, katére njega inu njegóue Verre nozhejo gori uſeti; Ka
térim sa uolo
letéga Stoy naprej tu ſtiskajnje, naſrezha inu nadlúga tega pogublejnja. Sa
tu inu
sa tega uolo tedei, de h’ peruemu ubrishem te Solſè, inu ugaſnem te shelle Jeſuſu,
katére ima prutje sadobljenju teh Dush: ter de h’ drugimu opomnim te Dushe beshat
pred
to naſrèzho: Dalej kaj hozhem od te S: Verre gouorit, inu ſizer
od te tega tretÿga, inu od
annesa
ueske Dushe salubleni, inu Sa uolo njeh nauarnoſti jokajozhi Jſuelizar:
Conceptus
eſt de Spiritu Sancto, natus ex Maria Virgine. Spozhet jé od
S: Duha, rojen is Mariæ Di
.
uize
iskásat, de. Jeſus eſt â Patre datus, nobis in Salutem
natus, ex Maria Virgine. Jeſus
od Ozha udeléni, jé Suelizhar ter rojéni, Nam s’
Mariæ Diuize.
snat,
uedit inu saſtopit potréba; de tedei Saſtopi, ù muolzhajnju sashlisat bodo Parati.
buquah eno subſebnu troshtliuo rezh, namezh: de V' mei drugimi
Sapouedi inu poſ
tauami, katére dal jé Bug V:
M: temu nekedaiſhnimu Jſräelskimu folhu;
poſtáuil jé bil tude letó, de: zhe khi eden is te
Jsräelitarjou perſilen od Boſhtua
predal bó eno ale drugo rezh, inu te Sam nabóde
mogel reshiti; taku to reshit inu od
kupit ima njegou brat, ale pak en drugi is
taiſtiga Slahte. Si
tuus
uendiderit poſseſsium culam ſuam, et uoluerit propinqus eius, poteſt redimere,
quod
ille uendiderat.Tá h' temu perſtaulena billá jé tude ta Sapoued, de nobeden
tu kar jé predajal, ni Smel inu mogel sa uſelej taiſtu sa uſelei predati;
themuzh le do
tega Jubilæe, ale od petdeſsetiga lejta, kir: In ipſo enim ominis
uenditio redibit ad
Dominum et Poſsessorem priſtinum. V’ letem petdeſetim lejtu
uſe tu prædanu poide
; uſe tu ima ſe
naſai odraitat inu pouernyti: Js ka
naſai ù oblaſt tega peruega Gospodarja
tero sapouedjo hotel jé G: Bug
obdershat per enimu ſlednimu tu, kar jé en ſledni imel inu
poſsedel; ale pá de bi
tu naperſhlu is rodú inu ſlahte, sa tu sapouedal te Slahti odkupiti.
Letú, zhe Spremiſlimo inu resgledamo, Snaidemo inu uidimo, de ena lepa figu
ra,
Spomyn ale pomejnig jé tega, od katériga sa danaſs oblubil Sim gouoriti: sakai, gdu na
uej, kakú
shino, katéro dobil jé bil od Buga ù tem Paradishu, sa eno poredno
Zenno, sa eno ſlabo ured
noſt, namezh: sa en grishlei eniga Jabouka, inu Sizer ne
enimu drugimu zhloueku, pazh pá
is te zhloueshke Slahte namezh: temu hudizhu. Inu
Sizer ne do petdeſsetiga lejta,
themuzh na uekumai; kakor Se letú uidi inu Sposnà
is tega, kir on ta Adam namezh:
bil jé bres te predane erbſhine te gnade Boſhje is uſem drugim zhloueſtuam ushe
okoli 4000. lejt, inu bil bi bres te na uſo dolgo, dolgo uezhnoſt, kadar bi ta
miloſtiui
inu zhaſtiti Syn Boſhy nabil is njégóuim odreſhejnam perſtópil, kadar bi
nabil k'
enimu Bratu tega Zhlouéka gratal; kadar bi nabil tega Veſseliga Jubilæa is
njegóuim
roiſtuam odperl inu poſtáuil; kadar bi on, namezh: Jeſus nabil te predáne
inu sajedene
erbſhine is to drago zenno njegóue S: Kryuy odkúpil;
kadar bi on nabil leté supet
ù to zhloueshko Slahto is njegóuim martram inu
terplejnam nasaj uſel inu potegnil,
kadar bi ſe nabillú sgudilu tu, kar praue ù tem
tretÿm Stuke S: Verre, Conceptus eſt
de Spiritu Sancto, natus ex Maria
Virgine.Jeſus Spozhet jé od S: Duha, inu rojen
; kadar
bi namezh Bug Ozha Nebeshki is Vſmilejnja na bil poſlal na
is Mariæ Diuize
ta Suejt, kadar bi nabil
letéga puſtil ù Marÿ od S: Duha Spozhéti, kadar bi tega nabil is
Mariæ
kakor eniga prauiga zhlouéka rodyti; sa uolo katériga djal ſim od ſgorai: Je
sus
eſt âm Patre datus, nobis in Salutem natus, ex Maria Virgine. Jeſus od ozha ude
léni, jé Suelizar ter rojéni, Nam s' Mariæ Diuize.
Sposnamo; pouernimo ſe nekolku
nasai h' temu, kar Smo danaſs pred oſsmèmi dnèmi, inu
Sizer raunu tude is tega od
ſgorai Spomneniga Apoſtelna
Pishe
mu prihodu tega oblubleniga Meſsiasa namejneni zhaſs; inu, kir
potroſhtat hotel jé tu
reunu Zhloueſtuu;
temu Zhloueſtuu
pokásat: Miſsus eſt, poſlan jé bil
en Angel od Buga, in Ciuitatē
Galilææ, eui
nomen Nazareth, ad Virginem desponsatum Viro, cui nomen erat Joseph,
de domo Dauid,
et nomen Virginis Maria.Poſlan je bil od Buga en Angel is imenam
:
Gabriel ù te Galilæisku Mejſtu
Nazareth, k' eni Diuizu , inu ſizer enimu Moshú sa
rozhéni, katériga Jmmé jé
Joſeph od Dauidauiga rodú. inu krajleue ſlahteinu te Di
: h' leté kir perſhel jé bil ta Angel, inu ſizer, kakor zhes
uizi je billú
Jnme Maria
tu
gouory: S:
jé
inu Spremishluvalla S: Piſmu, ter sizer te beſsede: Ecce Virgo concipiet et
pariet
filium.Pole ena Diuiza bode Spozhella, inu rodilla bode eniga Synù
: tedei praue:
ſtopil jé bil, inu priſhal ſkusi saperte Vrata pó mogozhnoſti eniga Nebeshkiga
Duha,
h' te takú Samotni Diuizi ta Angel; inu ſizer ù ene lepe zhloueshki, moſhki
podóbe,
kakor gouory Sama Maria, inu ſprizhuje per S: Auguſtinu,
rekozh: Ignaro Joſeph
Sponso meo, uenit ad me quidam magnus Chriſti Paranymphus non
Patriarcha
primus, aut Propheta egregius, ſed Gabriel ille Archangelus, facie
rutilans, ueſ
te coruſcans, ingreſsu mirabil; aſpectu terribili, dixtqₔ mihi: Aue
gratia plena.Kir Joseph muoj Shenin nezh ni uedel, priſhal jé h’ meni en uelik Xtuſhaui Shnu
. Na katéru præſtraſhila ſe jé Maria:
ale, kir ta Angel jé nis po
bazh, inu ſizer ne en is teh peruih Patriarchou, ne tude eden is teh ſhtimanih
Præro
kou; pazh pá Gabriel ta Archangel is enim Suetlim oblizhjam, is enim
reſuetlenim
guantam, is eno præzhudno hojo, is enim groſnim pogledam, katéri djal
jé h' meni: zhes
zhena ſi gnade polna
troſhtal, kir ta oſnánil jé nje inu pouédal, de ona
isuolena jé inu isbrana k' eni Matere
tega prihodniga Meſsiasa; h' katérimu kir uſa
ſtalla jé sauséta, inu uprashalla kakú
bi ſe tu moglu sgoditi? sa uolo kir ona ni
ſposnala Moſhá nobéniga: ù katérim po
gouoru kir ſta ſe ₉. zellih uhr dershalla,
inu kir h’ Sadnimu billa jé peruolila, inu, ka
kor Sim pred oſméme dnème gouóril,
skusi muzh S: Duhà is nje ner ſlahtniſhi inu zhis
tishi kryuy Jeſuſa
Spozhella, noſsilla jé tega kakor ena druga Shenna deuet meſzou ù
nje
S: Truple; ter tega ob ſuoim, prauim, Spodobnim inu drugim Materam
naudanim zhaſ
su porodilla: sa uolo katériga praue S:
Maria Virgine. Je
ſpozhét od S: Duhà, inu rojen is Mariæ Diuize
: zhes katéru bi Sedei
jeſt mogel dalei gouorit, kakú Se jé tu namezh: pergudilu? Ale, kir jeſt ſim letu
resloshit
præslab inu præplitou; sa tu jejnam inu nehàm od te uelike Skriunuſti gouorit, ter
puſtim reslágat inu ſtauit naprei letó te, katéri to bul Saſtopio, inu ſizer
ſubsebnu ta
Catechiſmus Romanus, kateri praue: Jeſus naſcitur ex Matre ſine ulla
Virginitatis
diminutione. Et ut poſtea ex Sepul chro clauos et obſignato egreſsus
eſt, atqₔ od Dis
cipulus januis clausis introiuit: ita, et altiori modo Jeſus
Chriſtus ex materno aluo
ſine ullo maternæ Virginitatis detriment editus eſt.Jesus rojen jé is inu od Matere
: katéru jé ena Skrjunuſt ſinu uelika, de nad njo
zuiblali
bres uſega pomankajnja nje S:
Diuishtua. Jnu, ſizer, raunu kakor Shel jé ù tem gori od
Smerti uſtajajnja is
groba ſkusi sapert inu sasnamenuvan Kamen; raunu kakor prishal
jé noter h’ tem
Jogram ſkusi saperta urata: takú, inu ſizer she na eno drugo inu uishishi
uisho
porrojen jé bil Jeſus Chriſtus bres uſe skode tega Diuishtua, inu pershel na ta
Suejt is trupla Mariæ Diuize
ſó eni, kakor bil jé uni ueliki Theologus odrna S:
ner h’ ueruvajnju leté
popolnama perpraulen ſkusi S:
Bere Se ù Shjulejnju, kakor pishe Minoritanska Chronica,
tiga Moshà, inu touarsha muojga S: Ozhéta
nerski Vzhenig ale Theologus, katéri skusi Shuntajnje
tega hudizha terpel jé eno ueliko
ſkushnjauo, de zuiblat Sazhel jé bil nad to
ſkrjunuſtio tega Marÿniga Diuishtua, inu
Sizer takú de is uſo njegóuo kumshtio,
Vzhenuſtio, molitoujo inu drugim dobrim dellam
ſe ni mogel od te odreshiti. De bi
pak is leté en krat pershel, uſel ſi jé bil naprei poit h'
temu
sadobiti:
grede tedei letá obiskat
Boſhje h' zhemu inu pó kaj grede h' njemu ta Theologus; ſhel jé
temu na prutje: h' temu
kir perſhel jé
kozh: preden de jé pouedal ta Theologus
Frater Prædicator, Maria
Virgo eſt ante partum. Brat Pridigar merkaj, Maria jé ena
: ter, kadar jé gouoril
Diuiza pred tem
poródam
téro sa uolo te Staroſti dershal jé ù roke; na katéru
Sdaizi jé ena lepa bella lilia sra
sla. Na tu dalei inu h' drugimu praue h' temu
Theologu
Maria Virgo eſt in partu. Brat
Pridigar, Marja jé ena Diuiza ù tem poródu
; ter udari
h' drugimu is to
palzhizo na Semlo inu pole sdraſla jé ta druga lilia. She dalei inu h'
tretÿmu
praue Brat
Pridigar,
inu pole, kir
udaril jé is to palzhiz o
merkaj, Maria jé ena Diuiza tude pó tem poródu;
h' tretymu na Semlo ta
sgouoril, Sdaizi Shel jé inu
beshal prozh od tega Theologa; is katériga Sposnal jé ta Theo
logus, de ta, katéri
jé tu zhudu ſturil more ta
oblizhia: ſkusi katéru reshen jé bil ta Vzhenig od tega zuibla, inu pó tem sginile
ſo te tri lilie k' enimu Snamenju de leté ſó ene Snamenia tega Diuishtua Mariæ
Diuize.
Letú kar pomagallu jé temu zuibliuimu Theologu h' temu ueruvajnju te ueli
ke
Skrjunuſti; tu pomágat Nam ima Sposnat, kakú namezh: rojen jé Jeſus is Mariæ?
de
namezh: ona rodilla ni is bolezhino, ne is odpirajnjam tega trupla, ne is preliuajnam
te kryuÿ, ne is enim drugim perſtaukam, kakor ſe uidi per teh Porodnizah, inu tu od
tod, kir MariaSpozhella ni od Moſh, kakor druge Shenne; themuzh od S:
Duha: kir Maria
Spozhella inu gratala ni h' Matére is Sgubo tega Diuishtua, kakor
druge Shenné; the
muzh kakor ena zhiſta Diuiza: Sa tu tedei ona nezh tega imella
ni, kar imajo per tem
poródu te druge Shenne, kir ona ne ù Spozhetju, ne pó poródu
tem ni billa enaka: kir Ma
ria tedei, kadar jé rodila Jeſusa ni billa Sama per
ſebe; themuzh billa je h' Bogu samak
njena, inu Sizer takú dolgu, dokler Jeſus
leshal ni pred njo ù teh Jaſlih: kir ta pak per
shla jé billa Sama h' Sebe,
Jeſusa tu prasuetu Dette, inu dalla ſta taiſtu na rozheje Mariæ
Diuizi, kakor jé
ona Sama pouedala letú ene Sueti Diuizi; ter pó tem jé Maria,
panie eum inuoluit, tu
Dette Jeſuſa ù te plinize pouilla
. Ah! Kaj menish? Karshanska Duſha! Kuliku
Sladkih Sols ni Maria od Veſsellia prælila? Kuliku gorezhih sdihlejou ni ona prutje
Nebeſ
sam puſtila? Kuliko krat ni ona to zartano Detetze kushnila inu pertiſnila na
ſerze?
Kuliko krat ni pred tu pokleknilla? Kuliku krat ni Nebeshkiga ozhéta sa to
njé inu
uſemu zhloueſtuu iskasano gnado sahualila? inu ſizer sa tu, kir. Jesus eſt
Patree
datus, Nobis et Salutem natus, ex Maria Virgine. Jesus od ozha udeléni,
jé Suelizhar
: inu tu uſe is lubeſni prutje
Nam zhlouékam kakor ſe le
ter rojéni, Nam s' Mariæ Diuize
tú uidi Spoſnà ozhitnu; zhe ſe resgleda nekolku bul inu
bistreshi tu, kar pishe inu.
Samerka
perſhel jé bil en Vezher k' Jeſusu ta Judouski firsht
ſabo ueliku lepih inu nuznih
rezhy;
prei to ueliko lubeſen ſuojga Nebeskiga Ozhéta, katéro iskásal inu imel jé
prutie te
mu zhloueſtuu rekozh: Sie Deus dilexit Mundum, ut filium ſuum Vni gentium
daret. Takú jé Bug ta Sueit lubil, de jé letému ſuojga ediniga Synú dati
.
Katére beſsede, zhe
Spremiſlimo, Snaidemo, de sa reſniza is teme hotel jé Jeſus
ukupaj iskásat to naisgruntano lubeſen
ſuojga Nebeshkiga Ozhéta: kir, kaj hotel jé
drusiga is to maihno beſsedo, Sic,
takú
, is iskásat, kakor to Silo inu takú rekozh: na
smaso te lubeſni? kir
ta takú jé billa uelika, de on, inu Sizer ne en poſuetni Krail,
Cæſsar, ale drugi
Monarch; themuzh, Deus, Sam Bug:
V:
M:
lubil jé
, Dilexit, ta Sueit, tega
zhlouéka, prior, gratis, Sine merito imò
ſine deſiderio noſtro:poprei, Sabſtoin, bres sa
, kakor
gouory
shluſhejnia inu bres Shel tega zhlouéka
lubesen, de on, namezh: Bug
ozha Nebeshki: is lubeſni prutje temu zhlouéku Snebiti hotel
ſe jé ne eniga
Patriarcha, Preróka ale druſiga zhlouéka: ne eniga Cherubina, Seraphina
ale druſiga
Angela; ne Lunæ, Sonza, Sueisd, Nebeſs ale tega Suejtà; pazh Suojga, inu ne
eniga
ptuÿga, naſnaniga ale gori uſetiga; inu ſizer ne tegá deſsetiga, oſmiga, petiga, ale
drusiga, themuzh tega edina rojéniga Synù; ter tega dati inu ſizer ne sa eno drago
zeno,
themuzh Sabſtoin; inu Sizer ne k' eni zhaſti inu Veſsellju, themuzh ù Shpot,
ù terplejnje
ù Smert inu martro: inu Sizer, kakor dalej praue ta Sgur spomneni
Criſto fructum aliquem quærens; Sed ut ipſe
nos, id eſt, creator creaturas ſuas ſua morte
uiuificaret, ſua humilitate
exaltaret, sua exinanitione, æternâ gloriâ, opibus et bo
nis immenſis cumularet.
Dal jé Bug Ozha Nebeshki Suojga Edinu rojeniga Synu Jeſu
sa ne h' Suojmu, ne
h' njegóuimu, tu je: Jeſuſauimu nuzu, kir per tem inu is tem ni iskal
taiſtiga:
pazh pá de bi on, Xtus, ta Stuarnig te Stuary, tega zhlouéka od Smerte
obudil, inu
is njegóuo Smertio oshiuil; de bi on bil tega zhlouéka Skusi tega
poſlaniga Synù Jeſuſa,
inu ſkusi taiſtiga ponishnoſt pouihshal, ter ſkusi
taiſtiga Sheroushino inu buſhtuu
is teme nebeſhkimi darmy, skazi, inu is to
uezhno zhaſtio præuidil, napolnil inu pognadal.
Katéru kashe prou, prou inu
ozhitnu to ueliko inu naismerjeno lubeſen Boga Nebeshkiga
Ozhéta, kir on is te
Snebit hotel ſe jé tega, kar jé on ſizer ner uezh ſhtimal inu lubil:
sa uolo
katériga ogouory is Naſs eniga ſledniga S: Ozha
patrium. Plorituri filÿ ſuscepit periculum, ne tibi periret
fructus redemptionis. Tan
tum fuit ſtudium Domino tuæ Salutis, ut propemodum de
ſuo periclitaretur, dum te lu
craretur.Spremiſli O zhlouig! Spremiſli tu ozhetnu nagnjenje prutje tebe: Spremiſli to
.
Poglej, Spremiſli, O zhlouig!
ozhetno lubesen, kir on uſame na ſe to nauarnoſt te Smerte Suojga Synù, Samù sa
tu, de
bi tebe naſmankal ta Sad, ta nuz, ta pomuzh tega Jſuelizhajnja
En tak fliſs, eno tako skerb ima ta Gospud sa tuoje
Jſuelizhajnja, de on tu ſuoje poſtáui
ù nauarnoſt Samù sa tu, de bi tebe dobil
inu h' ſebe perprauil: katéru de bi bil sadobil,
poſlal jé tega Synù Jeſuſa, dal
jé letéga k' enimu Osdraulauzu inu Jſuelizharju tega
gori uſetja sa Syna inu
otróka Boſhÿga, kakor lepú leſsem gouory
Tante
eſt amoris huius excellentia, ut filium Vnigentium Medicum et Saluatorem
noſtrū
decerneret, et per hunc adoptionis in filios Dei donum nobis donaret.Takú uelika jé
:
dal jé letéga is Suojga ozhetiniga kry
ta Slahtnuſt te lubeſni Boſhje, de Bug ozha Nebeshki poſtauil,
poſlal inu dal jé ſuojga
Synù k’ enimu Oſdraulauzu, Arzatu inu Jſuelizharju temu
zhloueſtuu; ter ſkusi njega
uſel Naſs jé gori h’ njegóuim Synam inu Otrókam
la ù krylu Mariæ Diuize, kir tega puſtil je
od S: Duha ù nje Spozhéti: Conceptus de
Spiritu Sancto. Dal jé tega
dalej is kryla Mariæ Diuize, kir tega puſtil jé is Mariæ
kakor eniga drusiga
zhlouéka porodyti: dal jé tega takú rojéniga ù tu terplejnje, ù to
Smert inu drugo
Martro Samú h’ temú, de bi on bil naſs takú is oblaſti tega hudizha is
pellal; de
bi bil naſs takú od pogublejnju odreſhil; ſa tu dal jè prauim letéga, de bi bil on Naſs
ù tu Jſuelizhajnje poſtáuil inu perprauil: Sa uolo katériga prauem: Jesus eſt â
Patre
dàtus, Nobis in Salutem natus, ex Maria Virgine. Jeſus od Ozha udeléni, jé
Suelizhar
ter rojéni Nam s’ Mariæ Diuize.
Katero eno Sledni is Naſs imel
bi prou inu ſtanouitnu ù Spominu inu ſerzu noſsit, hranit inu
obdersháti; kir,
kadar letá bi billa zhes Naſs perſhla, kadar bi na bil Bug ozha Nebeſh
ki Suojga
Synù, kadar bi na bil puſtil letéga is Mariæ rodyti; is name uſemi billú bi dja
nu
billú bi unkaj, uſi uſí billy bi ferdamani inu pogubleni. Letó præueliko lubésen
pra
uim en ſledni imel bi prou ù Spominu inu Serzu noſsit, hranit inu ſtanouitnu
derſháti;
inu tu Sa tu, kir ta takú rekhozh: per Ludéh perſhla inu padla jé ù
poſabliuoſt, kir, zhe.
Zhe resgledamo enu malu tu zhloueſtuu, nauidimo le Samú, themuzh takú re
khozh
obtipamo is rokáme: kir Samerkamo, de ti Ludje to lubésen is Shouraſhtuam, to
Dobrúto is hudim, to Miloſt is nahualeshnoſtio pourazhajo: katéru hozhete uidit,
Samy
per ſebe Spremiſlite, kaj jé tu naderſhajnje teh Poſtáu? Kaj jé tu uednu
prælomejnje teh
Sapoude Boſhyh? Kakor Bogú ù punt inu ſhouraſhtuu ſtauit. Kaj jé ta
Sanikernoſt
ſturiti njegóuo vollo, inu dopolnit njegóue pouejle? Kaj jé ta lenoba
h' dershajnju nje
gou ſuejtou inu Euangelskih naukou? Kakor enu pourazhajnje is
hudim tu dobru. Kaj
jé tu dopernaſhajnje telkain Golufje, Vhernje, Præſheshtua,
Nazhiſtoſti, Pianſtua inu
druſih uelizih naglaunih grehou, katére ti Ludje bres
uſega ſtrahú Boſhÿga dopernaſha
jo? Kakor ta nahualeshnoſt, kakor ta posabliuoſt
prutje Bugu: Kateru gody ſe ſem ter
tam obilnu pó Suejtu bres uſega Spomnejnja na
Buga, inu na to temu zhloueſtuu iska
sano lubésen; sa uolo katériga djal ſim od
ſgoraj, de en Sledni prou bi imel to lubeſen
Boſhjo ù Serzu inu Spominu ohranit inu
obdersháti, aku on nozhe ſe G: Bogú puntar
ski inu Shourashen,
poſabliu inu nahualeshen iskaſuváti: aku on nozhe te njemu iska
sane lubeſni,
miloſti inu dobrúte sgubiti, aku nozhe ù to nagnado, Saméro, pregrého inu
ù to
Straiffengo per Bogu priti, aku nozhe paſti ù tu uezhnu ferdamajnje inu pogublejnje,
kakor padli ſó uſi ti, katéri ſe Sedei Snaidejo ù paklenskim ognju: sakaj, kadar bi
te upra
shalli sa zhes uolo So ferdamani? uſi bi rekli inu odgouorili: sa tu, kir
my ni Smo to lube
sen is lubeſnjo pourazhali, kir my is nashim hudim ſhjulejnjam
inu pregreshnim sader
ſhajnam ſtauili Smo Se super G: Bogú, kir my
Spomnili ni Smo na njegóue nam iskasane do
brute, kir sa dobru tu hudu ſmo njemu
nasaj dajalli: sa tu Smo od njega pahnjeni na Vekumaj.
De tu Se nam tedei
napergody, prauem k' enimu Slednimu: poduisaimo ſe to Nam od Bogá ozheta
iskaſana
lubeſen ù tem, kir poſlal Nam jé k' Jſuelizhajnju Jeſuſa njegóuiga Synù, uſeli ù ſerzu
inu Spominu dershat hranit inu imeti; kir takú uſemu temu bomo odſhli, kakor una,
inu ſklenē.
Pishe
to jé nje ueliku k' hudizhu perpelalla. H' ſadnimu ſhla jé Sama ù ſe, Sazhne Suoje
Shjulejnje
Spreudarjat, inu kir letú je Silnu pregreſhnu Sneſhla; sazhella jé
zaguvati: Sakai, kadar Spom
nila Se jé na Sodba, Sneshla ſe jé kryua; kadar
Spomnila ſe jé na ſodnika, treſla ſe jè pred taiſtim;
Kadar Spomnila ſe jé na Pakou, bala ſe jé ù tega paſti; kadar Spomnila na nebú,
troſhtala
ſe ni letéga; kada Spomnila Se jé na Jeſuſauu terplejnja, Sneshla ſe jè
temu nahualeshna &c:
Sa tu uſella jé ſuoje Savupajnje h' temu mladimu od Mariæ rojenimu Detezu Jeſuſu,
letè
mu Se jé dalla zhes, njegóue lubeſni Se jé poperjella, ter sa gnado
poproſsilla: od tega Shlishala
jé, remittunt tibi peccata tua. Leto lubesen noſsimo
ù Serze &c: adhortare et die. Amen.