Str.: 1r

Symbolialis
Siue:
Concionem Catechisticarum Symbolum Apostolicum explicantiũ.
Concio Duedecima.
Dominica Duodecima post Pentecosten.
In Symboli Articulum quintum.
Descendit ad Inferos, tetria die resurexit â Mortuis. S. Tho:

Synopſis.

Jesus Mortuus perrexit, ad Inferna, et surrexit, Viuus Die Tetria.Jesus Mertou stopil doli, je pred Pakou ter uſtal gori Shju jé na ta tretÿ Dan.

Thema

Homo quidam descendebat. Lucæ. 10.

„En zhlouik shal jé khe doli. Idem Ibidem.“

Tu, kar permerilu Sé je temu Vandrauzu, od katériga ù eni pripouiſti gouory danaj 218 218Exordiū Jesus ta zhaſtiti Syn Boſhy, rekozh: Homo quidam descendebat. En zhlouik Shal jé khe doli, namezh: is Jeruſalema ù Jericho tu meſtu; katéri na zejſti padel jé bil ù to naſrēzho, ù roko namezh: teh Reſbojnikou, katéri ſó njemu uſe oduseli inu uſega njegóuiga obrupali; ter zhes tu njéga uſéga restepli, reſsekali, inu ranilli, ter takú rajneniga inu shiuiga ſó puſtili lesháti. Tu prauem, kar permerilu ſé je temu Vandrauzu, kakor gouoril jé ù eni perglihi inu pripouiſti Jeſus; tu permeri lu ſe jé ù reſnize Jobù temu S: Preróku, kakor Se uidi, zhe h' njemu pogleda: kir.219 219 Lucæ. 10.

Letá, kakor. Homo quidam, ale „en drugi Zhlouik“, descendebat. „Shal jé“ pó po tu tega zhloueskiga Shjulejnja, inu sizer khe doli h' temu konzu taiſtiga; padel je bil na te raishi ù roko teh Reſboinikou, namezh teh paklenskih hudizhou, katéri skusi tu perpuſhejnje Boſhje obropali ſó billy uſega kar jé imel inu premógel; katéri oduselli so billy njemu zellu tu Sdrauje: kir, eg greſsus igitur Sathan â facie Domini, percuſsit Job ulcere peſsimo, â planta pedis uqₔ uerticem eius.220 220Job. 2. „Ta Shatan udaril jé bil Joba tegaS: Moshà inu Preróka is eno silnu ueliko ranno, de namezh: od nuh do glaué ni billú nezh sdrauiga na njemu:“ Katéru, kir Sedezh na tem gnoju Spremishluval jé, sazhel jé bil rèzh inu gouorit Sam is Sabo is ene bridkuſti inu shaloſti: Ego ille quondam opulent₉ repenté contritus Sum: tenuit ceruicem meam, confregit me, et poſuit me Sibi quasi sig num. Cir cumdedit me lanceis ſuis, convulnerauit bembos: non pepercit et effuit in terram uiscera, mea. Conscidit me vulnere super vulnus, irruit in me quasi Gigas.221 221Ibem. 16. „Jeſt taiſti nekedai premoshni inu bogáti, naglu ſim ſtert inu obúshal: dershal me jé sa sa tiunik ta Sathan, inu ſterl me jé uſega, ter poſtáuil ſi jé on mene k' eni tarzhe. Obdal jè mene is njegouimi Sulizani, inu ranil jé zhes inu zhes muoja ledja“: „On ni sashonal inu saneſsil, themuzh reſsul jé na Semla uſe muoje oſherzhje“. On saresal inu ſturil jé meni en Shlak uerh drusiga, inu ena ranna uerh te druge, kir on ta Sathan planil jé kakor en Riſs zhes mene. Katéru zhe resgledamo, uidimo, de tu, kar gouoril jé Jesus ù te danaſhi pripouiſti, uſe bi ſe moglu prou inu ù reſnizi ‌Jobu‌ perpiſat inu perleſtiti: ale.

Od tod zhe dalei; enu malu pogledamo, Snaidemo per teh Vzhenikih, de letà pripouiſt nobenimu naperrajmo Se bul, kakor ‌Adam‌ nashimu peruemu Ozhétu, po beſsedah S: ‌Ambrosha‌, ‌Augustina‌, ‌Hieronyma‌, ‌Origena‌ inu uezh drusig Vzhe nikou, is katérih uſeh praui inu gouory Str.: 1v
peccatum, ideoqₔ in anima vulneratus, et penè occisus: „Letá zhlouik drugi ni ka kor Adam, katéri kir padel jé bil ù ta greh na Dushe rainen jé bil inu ſkorai umor jen“: sakai, kir on Shal jé khe dole, tu jé h' temu driueſsu, padel jé bil ù roko teh Res bojnikou, namezh teh hudizhou, qui per Serpentem deceperunt, et ad peccatum indu xerunt, eumqₔ dei gratia et uirt utibus Spoliauerunt, et vulnera concupiſcentia om nibus anima potentÿs et appetitibus inflixerunt.222 222Cor: â Lap: in Luc: 10. „Adam prauem: kir shel jé khe doli h’ temu grehu, padel jé bil ù roko tem Reſbojnikam, namezh: tem hudizham, katéri Skusi to kazho billy ſó sapelalli, inu ſkusi ta greh njega obupali, njemu oduselli to gnado Boſhjo inu uſe tugente, ter ſturili ſó njemu billy ran inu shlakou ueliku na nauſeh mozhéh inu shejllah te Dushe“: ù katérih leshal jé is uſem drugim zhloueſ tuam na pu Shju, inu mertou polouíza. Ta ù letéh ranah uſet bi bil on ta Adam is Eua inu is ueſemi njegóuimi Otrúki, kadar bi ta miloſtiui Samaritan Jesus njemu na bil perſtopil, kadar bi nabil ſtopil doli is Nebeſs, kadar bi nabil njegouih ran Spral is to slahtno kopeljo njegóue S: Kryuy, kadar bi na bil njegóuih shlakou szelil is to drago arznjo njegóue martre inu terplejnja. Katéru, kakú ſe je sgudi lu? Kir Smo ushe ù tem tretÿm inu zhetertim Stuku shlishali, dalei sa danaſs neham od tega gouorit, jejnam letú Stauit naprei, ter dalei od Sod miſlim ſe podáti, inu Sizer. Kir gouory danaſhni S: Euangelium, de: Homo quidam deſcendebat.223 223 Thema „En zhlouik Shal jé khe doli“; inu ſizer ta Adam h' temu grehu, kakor Smo od ſgorai Shlishali; kir rainen jé bil inu uſega bogaſtua obrupan od teh Reſbojnikou, tehhudizhou, kakor od Sgoraj, Smo Saſtopili, ter. De bi tem billú pomaganu, Descendit deCælis:224 224 Symb: Nic: „ſtopil jé is Nebeſs“, kakor praue Symbolum Nicænium: ta miloſtiui Samaritan Jesus, katéri jé temu rajnenimu perſtopil inu pomágal. Tu, namezh: de ta Zhlouik, descendebat: „Shel jé doli“: inu tu, de Jesus descendit de Cælis, „is Nebeſs jé doli priſhal“,225 225Propoſio sgliha ſe is tem, kar gouory Thomas ta S: Apoſtel ù tem petim ſtuku Suete Verre, rekozh: Deſcendit ad inferos, tertia die resurexit â Mortuis.226 226S: Thoma symb: art: 5. „Pred pakou khe doli ſtopil jé Jeſus, inu pó njega Smerte uſtal jé gori na trety dan pó taiſtih“: sa tu kir tu Sgurnje sgliha ſe is tem ſdulnim, inu kir tu jé en ſtuk S: Verre, de muojo oblúbo dopol nim, per tem hozhem tude oſtáti, inu iskásat, de. Jesus Mortuus perrexit ad Inferna et surrexit, viuus die tertia. Jesus Mertou ſtopil doli, jé pred Pakol, ter uſtal gori, shiu je na ta trety dan.227 227 Synopſis Katéru de tedei Saſtopio, ù molzhajnju saſhlisat bodo perprauleni.

‌Plutarchus‌ ta imenitni nekedaiſhni Hiſtoricus pishe, de. Pó tem kir ‌Luin tius‌ ta Rimski Voishak præmágal jé bil ‌Philippa‌ tega Macedonskiga Krajla ù te vos ki, inu ù mei duÿm murju leshezhi Deshelli is imenam Jſthmus: puſtil jé bil oſnánit, de uſi ti ujeti Gerki imajo ſuojo proſtuſt iméti. Katéru, kar namezh: jé puſtil oſnánit, tu jé on tude ſturil inu doperneſsil, kir on obiskal jé uſe jezhe, is teh spuſtil jé uſé jetnike, já leté uodil jé sa ſabo is pokritimi glauame k' enimu Snamenju, kakor jé te dei ù nauáde billú, de ti ni ſo uezh Shushni inu Jetniki, temuzh de ſó proſti, frai, inu ledeg: katéru perſhla jé k' eni ueliki zhaſte temu voishaku ‌Quintiuſu‌, sa uolo kir on She dan danaſhni ima inu noſse ſe ù Spominu, kir on She dan danaſhni sa uolo te tem Shushnam inu Jetnikam ſturjéne Miloſti inu dobrúte ſe zhaſty inu huali. Od tod.228 228 Inductio 229 229 Plutarech₉. in Roman: Aplhtegno:

Zhe pogledamo enu malu dalej, inu sizer ne k' enimu drugimu letakimu Voisháku inu Præmagouzu themuzh h' Xtushu temu Jsuelizharju; Snaidemo nadnyo inu per njemu eno ueliku uenshi Victorio, kakor per enimu ‌Quintiuſu‌, ‌Alexandru‌, ‌Hanibalu‌, ale per enim drugim posemelskim Præmagouzu inu Vojſhaku: kir Jesus peæ mágal ni eniga poſuetniga tyrana, pazh pá tega paklenskiga hudizha: kir on oſla bil ni le eno muzh eniga poſuetniga krajleuſtua; pazh uſo muzh inu oblaſt paklensko: kir on præmágal ni le eniga mertuaskiga zhlouéka; pazh pá ſturil jé to Smert, to Smert ſturiti, kakor obétal jé Skusi Preróka oſee, rekozh: Ero mors tua O mors, morsus tuus ero Inferne.230 230Osee. 13. „Jeſt bom tuoja Smert, o Smert, inu ugrisik tuoi ô Pakou jeſt bodem“.

Str.: 2r

skusi katéru ſturil inu sadúbil jé Jesus eno tako Victorio, kakóue ni billú, jé ni, inu jé nabode ſnaiti: Sa uolo katére tedei, kakor praue S: ‌Thomas‌, Descen dit ad Inferos. „Shal inu ſtopil jé pred Pakou“, ſhal inu ſtopil jé ù te Jezhe debe te ù teh sadershane Jetnike reshel is teh, inu ù prauo proſtuſt inu frajeſt poſtáuil: jà debe ſe Spelláne inu reshéne Jetnike bul ù te proſtuſti saguishal, uſtal inu shal jé is teme na ta trety dan pó njegóui Smerti, is katéro bil jé ſturil to Victorio, ueſsel inu Shiu, kakor h' teme Sgurnim beſsedam perſtáui S: Apoſtel ‌Thomas‌: Tretia die resurexit â mortuis: „na trety dan uſtal jé gori od Smerti“, Shal jé prauem h' Suojmu ù grobu Snaidenimu inu leshezhimu S: truplu, inu uſtal jé is groba, ter Shal is uſeme teme obiskat Suojo præſueto Mater Mario to præzhiſto Diuizo. Letúkaj is tega.

Vſtati bi moglu enu vupraſhajnje: kir tedei Jesus, kakor naſs vuzhy S: Verra, shal jé bil pred Pakou, pó tem kir Se jé bil lozhil ſkusi to Smert is tega Suejtá, ter is tega Spellal jé bil njeh ueliku; inu kir Jeſus pó njegóuim od Smerte gore uſtajajniu perkásal inu priſhal jé bil is uſeme letéme S: Duſhame h' Mariæ Diuizi: ter kir Jeſus bil jé she 40. dni na tem Suejtu, predem de jé Shel ù Nebeſsa; kej ſó bille ù tem zhaſ shu te S: Duſhe. Kir uedeozhe jé; de tu Nebú ni billú odpertu, de ù tu nobeden ni mogel, takú dolgu, dakler ni Jeſus odperl taiſtu, dokler Jeſus ni Shel ù taiſtu?231 231 Agrida. part: 2. lih: 6. cap: 27. num: 1477. Ale na tu takú ſturjénu vupraſhajnje odgouory ſe, de: kakor pouedala jé Sama Mate Boſhja Maria Diuiza ene S: Diuize; leté S: Duſhe uſe præbiualla ſó per Mariæ Diuizi ù te hishi kir jé ona præbiualla, namezh: ù te hishi, kir jé Jeſus dershal to sadnio Vezherjo; le tukaj Skusi bil jé Jeſus is teme S: Duſhami, aku ſi lih teh nihze ni uidil, kakor ſa ma Mate Boſhja: Leté S: Duſhe ſhle ſó uſelej is Jeſuſam, kadar ſe jé perkasuual ‌Magdalene‌ inu tem drugim, od katérih gouory inu sprizhuje S: Euangelium: kadar ſepak Jeſus ni perkasuval, bil jé ſkusi te 40. dni, namezh: od Velike Nedelle do aufert niga dne is teme S: Duſhame per Mariæ ù te Spomneni hishi ù Jeruſalemskim Meſte, sa tu ueſs ta zhaſs Shla ni Maria is te hishe, kakor pauedala inu oſnanilla jé Samu te brumni Dushi inu S: Diuizi. Katéru, zhe Spremiſlimo, ſnaidemo biti reſnizhnu tu, kar ſim djal odſgoraj, namezh: de. Jeſus mortuus perrexit, ad Inferna, et Surrexit, viuus die tertia. Jesus mertou shal jé doli, khe pred Pakou, ter uſtal gori, shju jéna ta trety dan.232 232Synopſis Katéru de ſe uenner enu malu bul Sposnà inu saſtópe, inu ſlaſti tu; Deſeendit ad Infernos. „Pred Pakou jé ſtopil“, kir tu njeh veliku nauedó, kakú jé ſaſtopit.

‌Joannes Herlot‌ ta imenitni Dominicanarski Vzhenig, is ponishnoſti imenu vanni Discipulus pishe, de. Ante Chriſti paſsionem quatuor fuerunt animarum re ceptacula.233 233 Confirma „Pred Smertio inu terplejnjam Jeſuſauim shtirje kray, ale zhetueru præbi ualishe Sneshlu ſe jé“, katéru perprauil je bil G: Bug zhloueshkim Duſham, ù ka térih prebiuale ſo pó tem, kir ſó ſe od njeh trupel lozhille. Ta perui kraj, ale meſtu, inu Sizer nu Sdulnje imenovanu jé, Infernus Damnotorum, in quo eſt pæna Senſús et pæna damini:234 234 Discipul₉ artic: 5. Symboli. tu jé: „tu peruu Meſtu perpraulenu h' ſtanuvajnju tem Duſham imenuvanu jé, Pa kou sa te ferdaname, kir jé ta Straiffenga tega pozhutka inu te skode“; tu jé: kir na uidio tega oblizhia Boſhyga, inu kir terpy ſe ena naisrezhena martra, inu ſi zer bres uſega troſhta inu vupajnja en krat is tega priti: Inu tu perpraulenu jé od Buga sa te katéri greshé, inu umrejó ù tem grehu bres Spouede inu Pokúre. Ta drugi kraj, ale meſtu imenuvanu jé: Limbus Paerorum, id eſt illorum infatium, qui in peccato Originali decedunt: tu jé: „tu drugu meſtu ale kraj perpraulen tu Dusham ſo te Temnize, katére ſó uerh tega peruehn kraja, uerh Pakla namezh: ù katere pride jo te Dushe teh Otruk, katéri umerjo ù tem poërbanim grehu, tu jé bres karſta;“ ù katérim meſte naſnaide ſe nobéne druge martre, kakor ta, de te Dushe nagledajo ob lizhje Boſhje; já tega uidile nigdar nabodo. Te trety kraj ale Meſtu, katéru prepra lenu jé tem Duſham h' præbiualishzhu od Buga, katéru ſtoy uerh Temniz ime nuje ſe, Purgatorim, ale „te Vize“: letúkaj Snaide ſe ta ſtraiffenga tega pozhutka inu

Str.: 2v

te Skode, tu jé: terpè te Dushe eno ueliko martro, inu G: Bogà naudio; uenner is tem troshtam inu vupajnjam, de en krat uſega letega bode en konz, kir nih martra terpy le do eniga zhaſsa, noter de tukaj Szhiſto ſe od madeshou teh grehou, ù katéri kraj ale meſtu pridejo ti, katéri She ni So prou na tem Suejtu is to Pokúro sbriſsali ſuojo ſturjeno pregreho. Tu Sadnje inu zhetertu od Buga h' præbiualishzhu tem Duſham perpraulenu meſtu, imenuvanu jé: Limbus Sanctorum Patrum: tu jé: „meſtu teh Suetih Ozhakou“, kir præbiuali ſó uſi ti brumni inu S: katéri lozhili ſó ſe is tega Suejtá ù te gnade Boſhy, katéru meſtu, imenuje ſe tude, Sinus Abrahæ, ale „Krylu teba Abrahama“: letu kaj te S: Dushe terpelle ni ſó nobene martre, ka kor Samú de ni ſó Boga uidele, katériga ſó uenner uidit ſe vupale, inu zhakale na ta Je ſuſaui prihod, na to Jeſuſauu odreſhejnje; katéru kir jé billú sgojénu, Deſcendit adInferos. „Stopil inu Shal jé Jeſus pred Pakou“, kakor vuzhi Naſs S: Thomas ù te S: Verre.

Letukaj Samerkaite o Xtiani! Kir Shlishali ſmo, de zhetueru meſtu h' præbi ualishu tem Duſham ſe jé sneſhlu: inu de Jeſus ſtopel jé h' tem ù teh meſteh ſnaidenim Duſham, ter te odreshil jé, inu Spelal is Sabo: letukaj, prauem samerkaite: de Jeſus ſtopil ni ne ù Pekou, ne ù Temnize, ne tude ù te Vize; themuzh le ù tu ner peruu inu od Sgorai uerh teh druſih treh meſt, ſnaidenu præbiualishzhe teh S: Patriarchou, Prerókou, inu druſih S: Duſh; per katérih præbiual jé 40. zellih vuhr, namezh: od petka do nedelle: kir pak, kakor dalei perſtaúe S: ‌Thomas‌, Tertia die resurreoit â mortuis. „Vſtal jé bil Jeſus na trety dan od Smerte ueſs Sdrau, ueſsel inu friſhin“; uſel inu Spellal jé uſe leté is tega præbiualishzha, ter te dershal per ſebe, kakor ſim od ſgoraj gouoril: noter de ni Shel ù Nebeſsa. Per tem pak ima ſe tude samerkat, de, aku ſi lih Jeſus ni ſtopil ù te Vize; uenner reshel jé is teh uſe taiſte Duſhize, katére ſó bille ushe ozhis zhene sadoſti, kakor praue ta Spomneni Discipulus: liberat ſunt Solum illi, qui tune fuerunt purgati sufficienter: uel aliás hoe meruerunt.235 235 Idem: Ib: „Kakor tude te, katére ure dne Só billé ſkusi eno drugo uisho tega odreſhejnja“. De pak Jeſus ſtopil ni ne ù Pokou ne ù Temnize teh Otrozhizhou, inu de is teh ni reshel nikoger, ursah jé letá; kir, Paſsio Chriſti nulli prodeſti, niſi ſit eius membrum. „Tu terpljenje Jeſusauu nanuza nobe nimu drugimu, kakor le tem, katéri ſó njegóui glidje“: kir pak ti ferdamani ſamy odſto pilli ſó Skusi to ſtuarjéno pregrého od Jeſuſa; sa tu onu ni ſo deleshni njegóuiga terplej nja, Sa tu oni ni ſó inu tude na uekomaj resheni nabodo: sa uolo katériga djal jé Sueti Auguſtinus: Si Seirem Patrem meum in Inferno, non plus orarem pro eo qúam pro Diabolo.236 236 S: Auguſt: apud eurdē „Kadar bi uedel de ù Pakle jé muoj ozha, uezh bi jeſt sa njega namolil, kakor sa tega hudizha“; inu tu sa tu, kir, kakor nezh nanuza molitou temu hudizhu, kadar bi ſe Sa njega molilu; taku nanuza nezh ene ferdamane Dushe, kadar ſe mole sa taiſta; kir is Pakla nidar reshena nabode nobéna: kakor teh, katére ſnaidejo ſe ù teh Temnizah, sakaj, kakor praue dalei ta imenuanu Discipulus: kir ti ù teh Temnizah Snaideni otro zhizhi deleshni ni ſo mogli biti, kakor She Sedei ni ſo, inu sa naprei nabodo te gnade Boſh je, inu tega Jeſuſauiga terplejnja, sa uolo, kir Satisfactio Chriſti ad illos Solum ex tenditur, qui ejus membra efficiuntur per fidem, uel per aliquod fidei Sacramentum. „Tu sadoſti ſtuarjenje Jeſuſauu, katéru ſturil jé is njegóuo martro inu terplejnjam is tegne Se Samú zhes te, katéri So Skusi S: Verro, ale Skusi en S: Sacrament te S: Verre en glih Jeſuſau gratali ſó inu poſtalli“: kir pak ti otrozi, katéri prejelle ni ſó nezh leta ziga, sa tu ni ſo tude h' glidam Jeſuſauim poſtalli; sa tu tude deleshni ni ſó te Martre. Jeſuſaue, inu takú resheni ni ſó billy, ni ſo, inu nabodo is te Jezhe, kir ſe Snaidejo: is ka tériga ſe Sedei ozhitnu uidi, de reſnizhnu jé; namezh: de Jeſus ſtopil ni bil tude ù Tem nize, kir tu ù teh sapopadeni ni ſo mogli njegóuiga odreshejnja deleshni biti. Per tem samerkat dali ima ſe, de Sedei tega Præbiualishzha, kir præbiualli ſó ti S: Patriarchi,inu druge S: Duſhe pred Jeſuſauo Smertio, ni uezh; themuzh na meſte tega ſó te Nebeſsa, per katérim menit nima nobeden, de teh Nebeſs ni billú poprei; kir te ſó bille od dne tega

Str.: 3r

Stuarjejnia, kakor praue S: Piſmu: In principio creauit Deus Cælum et terram.237 237 Genes. 1. „V’ sazhetku tega Stuarjejnua ſtuaril jé G: Bug tu Nebú inu Semlo“: pazh pa per tem ima ſe uedit, de sa tega uolo ſe praue, de nameſte tega præbiualisha teh S: Ozhakou ſó Sedei te Nebeſsa; kir ſedei ſo te odperta, poprei pak ſó ſtale saperte; ù katére gredo inu ù teh præbi uajo uſi ti prauizhni, brumni inu, katéri ſó bres madésha tega greha. Ti pak, katéri ſó ù enim madesho tega greha, ti poſlani ſó od Buga ù te Vize takú dolgu de ſe szhiſtio. Ti pak katéri nimajo nobeniga leſtniga greha, themuzh le ta poērbani, ter tem umerjó bres S: Verre inu bres Sacramentou, kakor ſó ti nakershzheni Otrózi; ti ſo od Boga uersheni ù te Temnize. H sadnimu pak ti, katéri umrejo nasgreuani ù enim naglaunim grehu, ti ſó pahnjeni ù ta paklenski bresen: is katériga Sedei uidimo, de sa Sedei ſhtirje Kray snai dejo ſe sa ze zhloueshke Duſhe pó Smerte, kakor ſó ſe Sneshle pred Jeſuſauim terplejnam, namezh: Ta Pakou sa te nasgreuane Greshnike. Te Temnize sa te nakershzene Otróke: Te Vize sa te sgreuane, uenner She nekolku omadeshene Dushe. Tu Nebú pak meſte Præbiualishzha teh S: Ozhakou, sa te S: inu Brumne Ludy: leteh ſhtirih krajou, terje, namezh: tu nebú; pakou inu te Temnize oſtalle bode do uekumaj: Ta zheterti kraj pak, te Vize po Sodnim dneuo uſelle bode konz, kir nabó nobéniga, katéri bi ſé zhiſtil ù taistih. Inu letú bode Nam sadoſti k’ reslagajnju tega petiga Stuka; kir tu kasha Nam sadoſti tu, kar ſim gouoril odſgoraj, namezh: de. Jesus mortuus perrexit, ad Inferno et Surrexit, viuus die tertia. Jesus mertou ſtopil doli, jé pred Pakou ter uſtal gori, shiu jé na ta tre ty dan.238 238 Synopſis Od tod ſtopimo enu malu h’ temu, kar Nam dalei kasha, inu vuzhi ta Stuk S: Verre.

Ta ushe uezh krat Spomneni ‌Joannes Herloth‌, kadar reslága ta Stuk S: Verre, inu beſsé de S: ‌Thomasha‌, Descendit ad Inferos, tertia die resurrexit â mortuis. „Jeſus pred Pakou jé shal, inu na trety dan od Smerti gori uſtal“: samerka dua lepa nauka, katéra dadó nam te beſ sede, namezh: tega Savupajnja inu te Miloſt. Sakaj zhe Jeſus obiskal jé te Ozháke ù njeh bridkuſti, katéro ſó obzhutilli ù tem, kir ni ſo tega oblizhja Boſhÿga uidili; sauv pat imelli bi My tude, de od njega ù nashih nadlug sapushéni nabómo; sakaj obéta Nam ſkusi ‌Dauida‌ tega S: Preróka, rekozh: Cum ipſo Sum in tribulatione, erripiam eum etglorificabo eum.239 239 Psal: ₉o „Jeſt Sim per inu per inu is tem zhlouékam ù te nadlúgi, is te jeſt bom njega po tegnil, inu potroſhtal“. Per tem pak kashe Nam ta nauk te Miloſti, kir kakor perſtópil jé Jeſus tem njegóuim ù te potrébe, takú imelli bi My tem naſhim, Saſtópim, tem nashih Blishnih Duſham is miloſtio perſtópit, tem prutie Nebeſsam pomágat, ſe poduisati: katéra dua nauka Spodobnu en ſledni imel bi ſi prou h’ Serzu uſeti, sa uolo kir ta dua dana Nam ni ſta od eniga Vzhenika ale Theologa, ne od eniga Preróka ale Patriareha, ne od eniga Euangeliſta ale Apoſtelna; pazh pá od Samiga Synú Boſhÿga: inu slaſti, kir tu Savupajnje na Buga, inu ta Miloſt prutje temu Bliſhnimu ſlu per Naſs pomankuje;240 240Doctrina 1.kakor ſamy uidite ozhitnu, zhe nekolku ta Sedejnje Suejt Spregledujete: sakaj. Pade khi eden ù eno ale drugo naſrézho na Sdrauju per otrúzih ale per Shiuini; pade khi eden ù eno naſrézho na blagu na pulu ù Vinogradih, ù kupzhy; pade khi eden ù eno naſsrézho na zhaſ te inu poſhtejnju, ù eno naſrezho per praudah inu per Goſpoſki; pade khi eden ù eno dru go letako napaſt inu nadlúga: gdu jé? katéri bi uſi te nadlugi na G: Bogá savupal? Khej ſó ti, katéri is Buquam bi ſe troſhtalli? katéri bi poterpeſhliuu is teme S: Ozháki na to oblubleno pomúzh Boſhjo zhakali? Katéri bi pó dergod inu per druſih teh troſhtou inu te pomúzhi naiskalli? Kej ſó prauem: letaki? Kej?241 241 Morale Ah! ni Snaiti letázih ne, ale uſaj malu, malu inu malu: pazh pá Snaiti jé ueliku teh, katéri letém superni ſe iskaſujejo, kir. Eh! de kuliku enimu po fally, de kolku eden nadlúge obzhuti, de le eno Senzo te na ſhrezhe samerka; tu jé ushe Shlishat krik, jok inu mermrajnje, tu ſe uſhe jamra inu kla guje, tu ſe Shlishio gouorit: Ah! jeſt menim de ni G: Bogà ù Nebeſsih, meni ſe ſdy de je Bug na me posábil, meni ſe uidi de Bug sa me naué, inu takú uezh taziga naprei gouo ré ti od Sedainih zhaſsih is nadlúgo inu bridkuſtio ſtiskani Ludje: já is ene napoterpeshli uoſti, tekó h' takim, katéri is eno Babjo Verro njemu en troſht ter Veſselje dado; Shpugajo ta ke rezhy arznjæ inu nitelne, katéri ſó od S: M: Zerque inu od Buga pod naglaunim grehā prapauedane; uprashaio sa suet te Bogiuze, te Babe inu zigainarje, ter puſte na

Str.: 3v

ſtrani G: Bogá, tu savupajnje prutje njemu Smanka, inu kakor ſe praue ù to Shtesno praue; per katérim letáki uenner ner uezh terpé, kir ti od nobeniga kraja nimajo te pomúzhi: leté nimajo od teh, per katérih jé iſzhejo, sa uolo kir njemu pomagat na morejo: Od Buga leté nimajo, kir te naiszhejo per njemu. Sa tu tedei, O Xtiani! de ſe Vam khi kaj taziga napergody ù uashih nadláugah, uſmite gor ta lepi nauk, Speg lajte inu vuzhite ſe od teh S: Ozhakou, katéri, kir Sneshli ſo ſe pred Paklam ù te na dlúgi, upilli ſó h’ Bugu, inu njega sa pomúzh proſsilli: Skusi katéru prejelli ſó, kar ſo ſhe lelli, resheni ſo billi is tega Slega, kakor ſo proſsilli; kir Jeſus, ta, Homo quidam, „ù zhlo ueshki podobe“ inu Naturæ zhaſtiti Syn Boſhy, Defcendit, „stopil inu Shal jé khe doli“, obiskal jé leté, inu uſe is te nadlúge odreshil. De Vam jé tedei taziga kaj ù naſhih nadlúgah pergody, savupajte inu klizhite ù letéh G: Bogá h' pomuzhi; kir on Sam h' enimu Slednimu is Naſs gouory: Clam gbit ad me, et Ego exaudiam eum: cum ipſo ſumin tribulatione, erripi am eum, et glorificabo eum.242 242Psal: ₉o. „Letú uſmite gori inu potroſhta ni boſte ù Vaſhih nadlúgah, kakor billy ſo ti, inu uezh 1000 druſih:“ per tem pak dalei naposabite, themuzh Spomnite ſe na te drugi lepi inu nuzni nauk, namezh: kakor.

Sim djal odſgoraj, de ta peti ſtuk S: Verre da Nam poleg letéga she en drugi nauk, namezh: de Dobrúti inu Miloſti; kir poleg tega de jé Jeſus ta na njega savupliue potroſh tal, inu takú Naſs h' temu na njega Savupajnja opomnil: per tem tude kashe Nam to Mi loſt prutje tem Naſhim iskasuvati, kakor iskásal jé on letó prutje tem njegóuim, kir on letém perſhel jé h' pomúzhi, inu pomágal prutje Nebeſsam.243 243 Doctrina 2. Letá lepi nauk uſet inu samu kat imelle bi h' peruemu une groſne inu nauſmilene Matere, katére moré per Sebe tu kar shiuiga noſsio pod Serzem; Katére moré tu kar ſó rodile predem de jé ta S: Karſt, præjellu; tu prauem: merkati bi imelle taiſte uezh kó Shiuishe Matere, katére to kar ſó pó ſtrani, ù napoſhtajnju sadobile, pregajnajo is pitjam, jedjo, noſho, uſdiguvajnjam inu is uezh letakim; kir ſe bojé de bi ù Shpot napadle. She uezh merkat bi imelle tu taiſte oſtudne Matére, katére kada kaj taziga porrodé, uerſhejo &c: inu ſe naſpomnio, de ta uboga Duſhi za grede ù te Temnize, kir na uekumaj uidila na bode tega oblizhja Boſhyga, katé ru urednu ni le ſamú de ſe eni taki ta leben oduſáme; pazh pá uezh druge martre. Inu tu, aku ſi lih takú groſouitnu jé, uenner ſe uidi inu Shlishi pó goſtu; katéru, Bug ho tel de bi ſe per ſakonskih tude nagodllu. Is hic exager, hic in erepa. „Je le letú tem ſouim miloſt iskaſuvati“? Sa tu tedeu, Spomnite, o take nauſmilene Matere na ta lepe nauk, katériga Vam da Jeſus, kir on tem Duſham ù Nebeſsa, inu nikar ù te Temnize, ka kor ve delate, pomágale &c: per tem dalei ſtegne ſe ta nauk, inu Sizer na eniga ſledniga, kir eniga ſledniga sadéne pomágat tem, katéri ner bul shelé te Nebeſsa, inu is tem ſklenē.244 244Morale

V' mej drugim, kar lepiga sapiſsal jé inu sgouoril ta Salomon, isrekel inu sa 245 245Epilogus puſtil jé tude sapiſsanu sa sabo tu: Spes, quæ differtur, affligit animam.246 246 Prou: 13. „Tu vupanje, ka dar ſe odlasha ramenu to Duſho matra“. Katéru, aku ſi lih saſtopit jé na uish ueliku, uenner letú ner bul Saſtopit more ſe od teh uboſih Duſhiz ù teh Vizah: sakaj leté, kir uedó de perſhle bodo ù Nebeſsa, kir imajo tu vupajnje leté en krat sadobiti; kir pak leté Se odlaſhajo, sa tu one terpé en uelig marter poleg tega ognia, inu te Skode de G: Boga na gledajo: Sa tu leté upijejo na pomagajo h' tem Shiuim: Miſeremini mei &c: 247 247 Job. 1₉ Inu ſlaſti Vy muoje Blishni inu Priatli. Katéru, Eh „Xtiani!“ zhe resgledamo, Snaidemo; de ù mei uſemi te uerne Vizane Duſhe ner bul shelé pó Nebeſsih; kir ti Iſoléni leté ushe imajo, ti ferdamani inu ti Otrozhizi teh sa natroſhtajo, ti Shiui She teh tel kain naſposnajo: Sa tú Samé leté ſó té katéri ner bul Shellé te Nebeſsa: Prutje pak kir en ſledni is Naſs ner bul ta Bliſhni teh Duſh more ſe imenuvati: kir te ti na shi morejo ſe imenuvati, sa tu pó tem Jeſuſauim nauku dolſhni; ſmo tem perſto pit inu pomágati. Od tod tedei, o Xtiani! poduisajmo ſe letém priti h' „pomu zhi, inu tem is Viz pomagat“ &c: oratione, elemoſyna &c: kir takú te bomo reshilli, tem pomagali: sa tu de ſklenem, prauem: Vade et tu fac Similiter. „Poide inu ſe tude ti na tako uisho, kakor ſi Saſtopil“, sadershe, inu bos ta nauk dopolnil, kakor. Amen.