Str.: 1r

Symbolialis
Siue:
Concionum Catechisticarum Symbolum Aplicum explicantiū.
Concio Quinta
Dominica quinta post Pentecosten.
In Symboli Articulum Primum.
Credo in Deum Patrem Omnipotentem Creatorem Cæli et Terræ.

Synopſis

Summé Deus obligauit, Nos Mortales dum creauit, Sub dens nobis orna.
S' hualo Smo dolshny vernyti, Bogu Naſs kir on Stuariti, hotel jé zhes drugo Vſe.

Thema

Audistis, quia dictum est Antiquis.

„Vy ste shlishali, de je h' Stariſhem rezhenu“. Matth: 5.

Pó tem kir Sgudil Se jé bil ta deléſh ù mei temu Shestéme Bratme ‌Simeon Zabulon‌ Jsa char, ‌Afer‌, ‌Dan‌ inu ‌Nephtalim‌; ale bul rekozh: kir resdelili ſó ſi billy ti Sheſt ro 124 124Exordiū. dóui teh Sheſtih bratou ù te Mesopotamy te meſta h' njeh ſtajnu inu præbiualiſho, udelili ſó billy tude pó tem pouejllu inu Sapouede Boſhy ti Iſräelitary temu ‌Joſue‌ enu meiſtize is imenam Tamnath Saraa, katéru billu porednu, maihinu, Slabu, podertu, já takú rekhozh bul enimu kuppu tega kamenja, kakor enimu mejſtu podobnu:125 125Joſue.1₉ Letú uſel jé sa ſuoj tal te erbſhine ta ‌Joſue‌, katéru sazhel jé on posiduvat inu popraulat, inu ù maj hinim zhaſsu perprauil jé bil k' enimu takimu mejſtu, de gratalu jé billu enu is teh ner imenitnishih mejſt taiſte zelle Deshelle, kakor Sprizhuje S: ‌Hieronymus‌,126 126 S: Hieron: lib. 1. de. lo eis Hebrai: kir ta she ob njegóuim zhaſsu, celebris habebatur, billú je ù enim uelikim ſhtimajnju, ù katé rim ſtanuval inu præbiual jé ‌Joſue‌; ja letú imenuval jé Timnathcheres, kakor ſe uidi inu Spoſna is tega, kar ſe bere od ‌Joſue‌, kir on hotel jé ù tem pokopan biti: kir ka dar, mortuus eſt Joſue filius Nun famulus Domini, Sepelierunt eum in finibus poſseſsionis suæ in Tamnathcheres in monte Ephraim.127 127Judic: 2. „Kadar umerl jé bil ‌Joſue‌ta Shlashabnig Boſhy pokopalli ſó njega na konzu njegouih poſseſtua na tem hribu Exphraim ù tem Meiſte tam Tamnathcheres“. Katéru, zhe Spremiſlimo eno ueliko ſkriunuſt da nam na rokó, reskrije inu pokáshe; kir.

Kaj kashe ſe nam ſkusi tega Serzniga Voisháka, ſkusi tega Vojarna tega Iſräel skiga folka, ſkusi tega ‌Joſue‌, namezh: kaj prauem: kashe ſe nam drusiga, kakor Jeſus ta zhaſtiti Syn Boſhy, kir ‌Joſue‌ telkain ſe praue kakor Jeſus? Kaj dalej ſkusi tu ſlabu inu podertu Mejſtu Tamnath Saraa kashe ſe nam drusiga, kakor ta Synogoga katéra billa jé is tem porednim, hudobnim inu pregreſhnim Judouskim Shjulejnjam resuershena, poderta inu poſsúta? Katéro uſel jé Jeſus sa ſuoj tal te Erbshine, ter Sazhel jé popraulat, zhiſtit, sna shit inu k' enimu dobrimu, lepimu inu perjetnimu præbiualishu uſem tem, katérim bodo ho telli ù taiſtim Stanuvat inu præbiuat, perpraulat: katéri preménel jé tude tu Jmé, kir to Sy nogogo imenuval jé to „Cerqu“, ale Ecclesiam: inu tu sa tu, kir ta Synogoga billa jé nezh der gazhi, kakor ena Tamnathsaraa pó imeni Imago superflua, exholescens et fantes, „en peld ale ena oduezhna inu Smerdluia podóba“; kir ta Synogoga napolnjena billa jé is uſo obilnoſtio teh Ceremony, tega prasniga dershajnja, inu is Smradam teh oſtrou od Shiuine: leté Synogo gæ Jmé prauem preménil jé Jeſus ù tu Jmé te Ecclesiæ ale „Cerque“; kakor preménil je ta‌Josue‌ tu Jmé tega mejſta Tamnathsaraa ù te Jmé Tamnathcheres; sa uolo kir ta na

Str.: 1v

mezh: Ecclesia, ale „Cerquu“ ueliku resnizhnishi jé ena podóba tega Sonza, kakor billú jé tu mejſtu Tamnathcheres, katéru pó nashim inu pó latinskim, kakor samerka ‌Se rarius‌, telkain ſé praue, kakor podóba tega Sonza, ale imago Solis.128 128 Serarius in Joſue 1₉ To Synogogo ime nuval jé Jeſus Ecclesiam, ale to „Cerqu“; kir jé uedel, de ona jé ena praua podóba tega Sonza, inu Sizer ne tega ueliziga planeta; pazh Samiga njega, katéri jé kakor praue ‌Malachias‌: Sol juſtitiæ129 129Malach: 4., ale „Sonze te prauize“: katériga ona pó beſsedah eniga ueliziga nashazhaſniga Theologa kashe inu pomenuje, vitæ Sanoritate, fide cul tu et amore: „Skusi Suetuſt tega Shjulejnja, ſkusi to Verro, zhaſt inu lubésen“; kir ta Eccleſia, ale „Cerquu“ uſe leté iskasuje, inu iskasuvat sapoueduje tem ſuojm, katéri ſe ſnaidejo inu præbiuajo ù taiſti: Sa uolo katériga Jeſus ſtanuje ù lete is ueliku uehſhim veſselljam, kakor ſtanuval jé ‌Joſue‌ ù tem popraulenim mejſte Tamnathcheres: já od te nozhe ſe lozhit noter do konza tega Sueitá, kakor Sam praue: Ecce ego vobiscum ſum uſqₔ ad conſumationem Sæculi.130 130 Matth: 28. „Pole jeſt ſim per Vaſs noter do konza tega Sueitá is ueſselljam“. Katéru uſsellje de bi uehshi billú, inu de bi ſe ta Skriunuſa ſtopna Tamnathcheres, ta jé: S: M: H: C: Cerqu Snashna, terdna inu njemu perjetna, ter uſem nuyna obdershalla, poſlal jé Suoje Sle inu Shlushabnike, namezh: te Jogre is Sapouedjo inu poueillam Sem ter tam pó taiſtih, de bi oni uaruvali letó pred to ſkodo teh Smem ù te S: Verre, inu pred uſem tem, kar bi njo samoglu oslabeti; resuerzh inu podréti: h' katerimu kir ſo peruolili, poſtauili ſó lety 12. mogoznih turnou, namezh teh 12. ſtukou S: Verre, is katerimi preuidna hrani ſe pred uſo Skodo. Silo inu nauarnoſtio is uſemi teme, katéri ſe ſnaidejo ù taiſtih; katére ſtuke poſtauili inu ſhlushili ſó nekdaj, namezh: pred 1674. leitme, inu Sapouedali tem nekuraiſhnim, kakor tude Nam, inu tem, katéri perſhli bodo sa name, Stanouitnu derſháti.

Od tod tedei, kir od teh Apoſtelnou Shloshéni ſó ti 12. Stuki te S: Verre, h' te mu de bi to S: Cerquu Snashno pred naſnàgo teh kezary; terdno pred Silo teh Smam, inu ſtano uitno pred uſo nauarnoſtio te paklenske mozhy obdershalli: h' temu de bi Jeſuſauu veſellje gmirali, inu tu karſhenſtuu ù ene enakoſti obdershalli. Sa tu, kir, Audiſtis, quia dic tum eſt antiquis: „Shlishali ſte, de ù mej drugim rezhénu jé od teh Jogrou h' tem Stariſhim,“ 131 131Thema Jeſt uerujem ù Boga ozhéta V: M: Stuarnika Nebeſs inu Semle: katéru rezhénu, jé od teh Samú h' temu, de bi uſi ueruvali ù Buga na enako uisho, kir tu potrebnu jé ſlednimu, gdur kole hozhe per Jeſuſu ù te S: K: C: Cerque oſtáti: Sa tu per tem dalei da naſs hozhem oſtáti, ter; kir Smo ushe Shlishali, de; En Sam Bug ſe Sposhtuvati, ima ter imenuvati Stuarnik rezhy Stuarjenih: per tem inu zhes tu hozhem iskásat, de poleg letéga, inu is letém;132 132Propoſio Summi Deus obligauit Nos Mortales dum creauit, Subdens nobis omnia. S' hualo Smo dolshni uerniti Bogu kir on Naſs Stuariti, hotel jé zhes drugu uſe.133 133Synopſis Katé ru kir uſi ſmo dolshni iskásat, de letu Saſtopio, letú Sashlishat bodo proſsem priprauleni.

Tu, kar ‌Petrus‌ ta S: Apoſtel opomina Naſs ù Suojm Stuku ueruvat inu od Buga dershati namezh: de on je en Stuarnik Nebeſs inu Semle, inu Sizer en Vſiga Mogozhni, tu pra uem zhe enu malu bul hozhemo Snat uedet inu Saſtopit; pogleimo enu malu na tu Stuarjejne kir tu kashe Nam njegouo Mogozhnoſt popolnama: sakai, zhe uprashamo kaj jé tu Stuar jejnje?134 134Inductio taku odgouóre Nam ti Philosophi, de letú ni drusiga kakor, rei alicuius est ni hilo productio, tu jé: „tu Stuarjejnje ni drusiga, kakor is nezh eno ale drugo rezh per neſti naprei inu ſturiti“; letú pak eno ale drugo rezh is nezh ſturiti, nasmóre ne Angel, ne zhlouig, ja obdujk muzh, kraſt, oblaſt, kumsht inu fliſs ukupai uſet, nagleſhta kaj ta ziga ſturiti, kakor Sam Bug, Sa uolo katériga ‌Petrus‌ V: M: imenuje; inu Spodobnu: kir, kakor praue S: Auguſtinus: Omnipotens manus tua Domine Semper, una et eadem creauit in Cælo Angelos, et in terra uermiculos; non superior in illis, non inferior in is tis. Sicut enim nulla alia manus Angelum, ita nulla poteſt creare uermiculum; ſicut nulla Cælum, ita nulla poteſt creare minimum arboris folium; nec ei possibilius eſt crea re uermiculum, quám Angelum, nec impoſsibilius extendere Cælum, quám folium.135 135 S: Augus: Solioquio: c. ₉. „Vſelei jé, O Goſpud V: M: tuoja roka, ena inu raunu taiſta, katéra ſturilla jé ù Nebeſ sih te Angele, ſturilla jé tude te zheruyzhe na Semli;“ uehshi ni ù tem ſtaurjeinju teh

Str.: 2r

„Angelou, inu mainshi ni ù tem ſtuarjejnju teh zheruizhou. Raunu kakor nobéna roka Stuarit namóre Angela, taku ſtuarit namóre tude tega zheruizha; raunu ka kor nobéna ſturit namóre teh Nebeſs, taku nobéna roka tude ſtuarit namore tega ner mainshiga perjezha na enim driueſsu“: tebe mogoznishi ni ſtuarit eniga zheruizha, kakor enu perjezhe tega dryuesſa: uſe glih jé te mogozhni roki Boſhy tu maihinu, inu tu ueliku, is katérih beſsedy uidimo Sedei, de, kakor nihze Sunai Bogá nasmóre ſturi ti is nezh eniga zheruyzha; takú namóre khi kaj drusiga uehshiga ale mainshiga: is katériga uidimo Sedei, de Sam Bug jé V: M: kir on Sam uſe letú samóre perneſti naprei inu ſturiti. Katéra Vsiga Mogozhnoſt Boſhia uidit jé is tega dalei, kir njemu potrebna billa ni nobéna vezh h' Stuarjejnju uſega tega, kar jé Stuarjeniga na Nebu inu na Semle. Dalei uidi ſe ta Vsiga Mogozhnoſt Boſhja ù tem Stuarjejnju potrebuual ni nobéniga Suetuvauza, nobeniga Pomozhníka, nobeniga mushtra, Lurma inu Exempla; kakor Sam ſe puſty shlishat skusi ‌Isaia‌ rekozh: Ego Sum Dominus, faciens omnia, extendens Cælū ſolus, stabiliens terram, et nullus meum.136 136 Isai: 44. „Jeſt ſim ta Goſpud, katéri uſe dellam inu ſturym, katéri Sam reſtegnem tu Nebú inu uſtanouitim to Semló, inu nizhe is mano“. She dalei uidi ſe ta Vſiga Mogozhnoſt Boſhja is tega, kir on bres uſe thesháue, bres uſega napotja, inu bres uſe supernoſti is Samo njegóuo Vollo, is eno Samo beſsedo usé letú Stuarjenu jé billu kar jé Stuarjeniga, kakor Sprizhuje ‌Dauid‌, rekozh: ipſe dixit et facta Sunt: ipſe mandauit et creata sunt.137 137Pſal: 148. „On jé rekel, jé billú Sgojénu, on jé Sapouedal, inu uſe jé billu ſtuarjenu“: Katéro vſiga Mogozhnoſt, kir Sposnal jé ‌Petrus‌: sa tu djal jé: Credo in Deum Patrum Omni potentem Creatorem Cæli et terræ. „Jeſt uerujem ù Bogá ozhéta vsiga mogozhniga Stuar nika Nebeſs inu Semle“: is katérim hotel jé naſs h’ truÿmu opomnit, kakor samerka en ue liki vzhenik, rekozh: Ea conſideratione huius articuli homo ad tria dirigitur. Primó ad Gratiarum actionem. Secundó ad benè utendum rebus creatis. Tetrió ad congnitionemhumana dignitatis.138 138 Discipul₉ tract: de Sy: 16. art: 1. „Js Spremiſhluvajnja tega peruiga Stuka S: Verre h' truÿnimu ſe uisha inu opomina ta Zhloueg. H peruemu k eni sahuali: h' drugimu k' enimu Spodob nimu Shpugajnju teh Stuarjenih rezhy.“ H' tretymu inu h' ſadnimu k' enimu prauimu Spoſ najnju te zhloueshke Slahtnuſti inu vrednoſti: Sa uolo katériga prauem: Summè De₉ obligauit, nos Mortales dum creauit, Subdens nobis omnia. Bug Naſs jé mozhnú sa uéſal, kir naſs ſtuaril jé nu sresal s' nezh, ter nam poduergel uſe;139 139Synopſis katéru de nekol ku bul Sposnamo uidimo inu Saſtopimo, Stopimo enu malu h’ temu, kar pishe inu praue.

‌Moyſes‌ ta S: Prerok praue, pishe inu samerka de. Pó tim kir Bug V: M: ſtuaril jé bil tu Nebú inu Semló is uſem tem kar ſe ù teh inu na teh Snaide; h' sadnimu creauit Deus hominem ad imaginem ſuam: „ſtuaril jé tega zhlouéka, inu Sizer pó njegóuim Boſhym pildu inu podobe“:140 140 Confirmao já zhes letú shegnal jé G: Bug tega zhlouéka, ter dial jé h' temu, creſ cite et multiplicamini. „Raſsite inu gmiraite ſe na Semle“: já zhes uſe letú djal jé ta Stuarnig h' temu Stuarjenimu zhloéku: Dominamini piſcibus maris, et uolatilib₉ Cæli, et uniuerſis animantibus quæ mouentur super terram.141 141 Genes: 1. „Gospoduite zhes uſe ribe tega morja, zhes uſe ptize tega lufta, inu zhes uſe shiual te Semle“; Skusi katéru, ali is katérim jé ſturil inu poſtauil tega zhlouéka k' enimu Gospudu, k' enimu Gospodarju zhes uſé taiſ tu, kir, kakor praue ‌Dauid‌: omnia ſubjeciſti Sub predibus eus:142 142 Psal: 8. „Vſe letú jé G: Bug poduergel temu zhlouéka“. Katéru kadar Spremishluval jé ta Sedei, Spomneni ‌Dauid‌, uprashat Sazhel jé Sam ſebe, rekozh: Quid retribuam Domino pro omnibus, quæ retribuit mihi?143 143 Pſal: 115. „Kaj pouer nil bodem Bogú sa uſe tu, kar jé meni ſturil inu iskásal?“ raunu kakor de bi bil hotel re zhe: kaj bom sa tu dal muojmu Bogú, de je on mene takú lepiga inu sizer pó njegouim pil du inu podóbe Stuaril? Kaj bom dal inu pouernil muojmu Bogú sa tu, de jé on mene takú poshegnal, takú pousdignil, takú pouihshal? de jé mene zhes uſe tu kar jé ſtuarje niga poſtauil, de jé meni uſe h' Shlushabe inu Streshbe poduergel: já sashonal ni Ange lom, themuzh tem Sapouedal jé zhes me to ſkerb noſsit inu imeti: Quid? „Kaj bodem“

Str.: 2v

„jeſt njemu sa uſe letú dal?“ Kaj bodem pouernil? is kum bodem to lubesen nameſtil? Na katéru vupraſhajnje dolgu zhakat nozhe na odgóuar; pazh pá odgouory ſam ſebe rekozh: Calicem Salutarcum accipaim, et nomen Domini inuocabo. „Jeſt hozhem uſeti ù roko inu naprei ta kelih tega Jſuelizhainja, inu klizal bom na tu Jme tega Gos puda“: tu je, kakor praue ‌Cajetanus‌, ‌Arias‌, ‌Genebrardus‌, inu vezh drusih Vzhenikou: faciam Sacrificium pacificum gratiarum, et in eo Sacrifio Deum laudabo, et nomen eius inuocabo.144 144Vide Th: Blanc in loc: „Jeſt hozhem ſturiti oſter ter sahuale, inu ù tem oſtru hozhem jeſt sa uſe te prejete gnade inu dary sahualit G: Bogá, inu njegouu Jmme poklizat“. Katéru.

Zhe enu malu Spremiſlimo, taku Snaidemo, de raunu h’ temu opominat hotel Naſs je ‌Petrus‌ is tem, kir on h’ Nam praue, de bi imelli ueruvat ù Boga V: M: Katéri jé Stuar nig Nebeſs inu Semle: Sakaj ſkusi tu poſtáui Nam ‌Petrus‌ naprei to ueliko Vrednoſt, ù ka téro jé Bug V: M: Naſs poſtauil, kir on Stuaril jé Naſs pó Suoi podóbi, kir on ſtuaril jé uſe sa nasho uolo, kir on uſe ſtuarjenu jé ù naſho oblaſt poduergel; inu sizer h’ nezh drugimu, kakor h’ temu, de bi My njemu Se sa tu hualeshni iskasuvalli, sa tu ſtopi naprei S: Ozha ‌Joannes Chryſoſtomus‌, ter praue k’ enimu Slednimu zhlouéku: Spomni, Spomni o zhlo ueg! quanta tibi largitus eſt Deus ad Suſtentationem, quanta ad eruditionem, quanta ad corrutionem, quanta etiam ad delectationem: et hæc omnia tibi gratis dedit.145 145S: Io: Chryſ in quodam ſermone. „Merkai, Spomni inu poglei o Zhlouek! Kuliku rezhy udelil jé tebe Bug V: M: h’ Spishi inu h’ reje? Kulku rezhy dal jé tebe h’ enimu nauku inu poduzhejnju? Kuliku rezhy dal jé tebe k enimu poſuarjejnju? inu kuliku rezhy dal jé tebe k’ enimu Spaſsu, troſhtu inu Veſselju, inu te uſé Sabſtoin, Samú is njegóue Miloſti inu dobrúte“: katéru Spodobnu imellu bi Naſs eniga ſledniga rézh ſturiti: Calicem Salutaris accipiam. Ah! „Jeſt uſet hozhem naprei ta kelih te sahuale, jeſt hozem sa tu sahualit G: Bogá“; kir, kakor praue S: ‌Auguſtinus‌: omnia mihi clamant, ut amem te, cum propter me feceris omnia.146 146S: Auguſ: in Solilo₉ „Vſe, kar je od tebe o Bug V: M: Stuarjenu, uſe vpje h’ meni uſe me ogouarja inu opomi na de be tebe lubil, ti kir uſe tu ſturil inu ſtuaril ſi sa uolo mene“. H teme pouſdig nit imelli bi my nashe Serze, kadar kole molimo to S: Verro; h’ temu opomnit imelle bi Naſs te beſsede: Credo in Deum Patrem Omnipotentem Creatorem Cæli et terræ. „Jeſt ue rujem ù Boga Ozheta V: M: Stuarnika Nebeſs inu Semle“: letú prauem opomnit imellu bi Naſs k’ eni praue huali prutje G: Bogú, kir on Skusi tu, mozhnú inu terdnu saue sal Naſs jé h’ te hualeshnoſti, njega sa letú prou is ſerza sahualit. Ja h’ temu opomi na Naſs ena ſlednja ſtuarjena rezh; kir teh ena ſlednja aku ſi lih mutaſta inu nagouorna praue inu gouory h’ Nam te try kradke beſsede: Accipe, redde, Buge. „Vſemi, pouerne ter beshe“: Vſimi te creaturæ h’ tuojmu nuzu is hualeshnoſtio; pouerne to dobruto is huale shnoſtio; beshe pred tem ſlegam, pred tem Spakam inu poshaſtio te nahualeshnoſti, aku ti noshes paſti inu priti ù eno ueliko saméro pred Bugam, inu per Bugu: Sakai, ka kor praue S: ‌Auguſtinus‌: Quis quis hæc beneficia Dei non uidet, cæcus eſt; quis quispro his non laudat Deum ingeatus eſt. Quis Quis in laudando reluetatur, inſanus eſt.147 147 Idem. lib: de Ciuitat: Dei „Gdur kole teh dobrut naspoſna, ta jé oſlepie. Gdur kole sa te perjete dary G: Buga nasahua li, ta jé prou nahualeshen.“ Gdur kole ſe kerzhe h’ te huali, ta jé preproſt inu obnoril: sa uolo katériga ureden jé, de bi ſe njemu uſe leté odtergale inu oduſele. Venner zhes letú.

Kakú ſe huali inu zhaſty Bug V: M: od Ludy, sa tu de jé on leté takú pouih shal inu zhes uſe te druge rezhy pousdignil? Kakú? nah naupraſhajmo ueliku, kir zhe enu malu pogledamo pó Sueitu, uidimo de slabu inu porednu: kir Snaide Se njeh ueliku, katéri en krat na tu naspomnio; kir enimu ſe Sdy, de sa tega uolo oni pou sdigneni ſo takú od Buga, kir ſo uiſsoziga ſtanú, ki ſó bogati inu præmoſhni, kir ſo mozhni inu vzheni, kir ſo lepy inu sgouorni, inu taku naprei od drusiga: inu per tem naſpomnio, de raunu tu, sa uolo katériga ſe nym Sdy, de ſo tu od Buga sa dubili, de raunu tu tude nym od Buga pride: katérim na Vſseſsa praue Sueti Apostel ‌Paulus‌: Quid habes, quod non accepiſtis?148 148 1. Cor: 4. „Kaj imash, o zhlouek, tuoj ga“? Kai imash pokasat, kateru ni Si prejel? nezh, nezh Sa reſniza: pazh

Str.: 3r

pá, kar kole ti imash Dushniga ale teleſniga, uſe letú imaſh, inu prejel Si od Buga; Sa uolo katériga preuſet Se nima nobeden, themuzh oſtat ima ù ponishnoſti, ù hualeshnoſti; kakor oſtalla jé Maria Diuiza, katéra Se Nam ù tem poſtáui na prei k’ enimu ſubſebnimu mushtru inu Examplu, kir ona iskasuvalla Se jé huales hna G: Bogú popolnama, kakor uidimo inu Spoſnamo letú ù te lepe inu hualeshni peſ mi Magnificat, katéro ſhloshilla jé Maria le Samú h’ tému, de billa G: Boga Sa te pra jete gnade sahualila: kir, kakor praue: fecit mihi magna qui potens eſt, et Sanctū nomēeuis.149 149 Lucæ 1. „Sturil jé inu iskásal mene ueliku rezhy Bug V: M: „sa katéru zheshenu inu poſue uezheno bode njegouu S: Jme:“ ù katéri peiſme huali G: Buga sa to gnado tega ſtuarjej nja, kakor sa uſe te druge, katére jé ona od njega prejella: inu tu sa tu, kir ſe jé njega takú zhaſtiti dolshna dershalla inu Spoſnalla. Letú, letú imellu bi Naſs spodboſti inuopomnit ueden zhaſtit inu hualit nashiga Miloſtiuiga G: Boga, zhaſtiti inu hualiti na shiga V: M: Stuarnika; letému sa te udelene gnade pourazhat to zhaſt inu hualo: kir Sum mé Deus obligauit, Nos Mortales dum creauit, ſubdens nobis omnia. „Bug Naſs jé mozhnú sauésal, kir Naſs ſtuaril na isresal, s' nezh ter nam poduergel uſe“; is katérim kir Smo pognadani, sa tu dolshni ſmo njemu to zhaſt inu hualo pourazhat, kakor Nas h' temu opo mina ‌Petrus‌ ù teh beſsedah: Credo in Deum Patrem &c: per tem pak posábit nima ſe na tu, kar zhes te Petraue beſsede gouoril jé ta Spred Spomneni Discipulus, namezh: de.“

Poleg tega, de Smo G: Bogú dolshni to hualo dati Sa uolo tega Stuarjejnja, inu sa uo lo tega, de jé on Nam uſe rezhy ſturil podloshne, pokorne inu poduershene: poleg tega opō ni Naſs ‌Petrus‌, ad bené utendum creaturis: „k’ enimu dobrimu Spugajnju teh Stuarjenih rezhy“; katéru dobru Spugajnje Sgoditi Se pak dergazhi namóre, kakor na to uisho, de one namezh Spugajo inu nuzajo na tako uisho, h’ kakershne ſó one od Buga ſtuarjene. H’ duÿ nimu pak ſtuarjenu jé uſe, kar jé kole ſtuarjeniga, namezh: Ad gloriam Dei, „h’ zhaſti Boſhy“, kir Vniuersa propter ſe ipſum operates eſt Dominus.150 150 Prou: 16. „Vſe kar jé kole ſturil inu na redil ter Stuaril G: Bug“: uſe ſturil inu ſtuaril jé Sa uolo Samiga ſebe, inu sa njegóue Zaſty uolo. Dalei pak inu h’ drugimu, ſtuarjene ſó te creaturæ od Bugá, ad utilitatem hominis. „h’ nuzu tega zhlouéka“: sa tu tedei, kir Bug ta V: M: Ozha ſtuaril jé te druge rezhy h’ nu zu temu zhlouéku, sa tu nuzat ima on leté, kir ſo uſe njemu poduershene: uenner ne bres reſmishlika, themuzh per tem Spomnit ima na tu, de on leté Spuga inu nuza, ad gloriam Dei, ale „h’ te zhaſti Boſhy“; katéru ſe Sgody, kadar ſe te ſtuarjene rezhy natratio, nasa nizhujejo, natadlajo, nagrajajo, nasamezhejo; themuzh is hualesnoſtio nuzajo, ſpugajo, ushiuvajo kakor en dar V: M: Boga, kir tu njemu dopade, kir tu je uſhezh inu lubu G: Bogú; prutje pak super jé njemu, kadar ſe njegóue gnade tadlajo, grajajo, inu zhes nje góuo zhaſt Spugajo, ushivajo inu nuzajo: sa uolo katériga mnokotéri krat oduſame inu odterga leté tem Ludém, kir ſkusi tu naſpodobnu Spugajnje teh Stuarjenih rezhy ſilnu mozhnu ſo on reſserdy inu reshalli. V' katéru, de bi tedei tu zhloueſtuu naperſhlu, sa tu Skusi te perue ſtuke S: Verre opomina na Naſs ‌Petrus‌ ta S: Apoſtel, de bi od tega jeinali inu nehalli, de be ſe pred tem uaruvali inu beshalli; de bi poleg te hualeshnoſti, kateró ſmo dolſhni dat G: Bogú Sa uolo kir on jé Naſs takú lepu inu ſlahtne ſtuaril, de on jé Naſs zhes uſe nje góue ſtuary pouſdignil, de on jé leté uſe Nam poduergel; to zhaſt njegóuo Shirali Skusi enu Spodobnu Spugajnje teh Stuarjenih rezhy, kir takú odſhli bomo te Saméri Boſhy. Ah, Eh!

Letú, aku ſi lih neſse Nam takú Suejſtu ‌Petrus‌ naprei: aku ſi lih ueden letú Spozhitamo, gouorimo inu ù teh Vſtah noſsimo: uenner zhes uſe letú tega ſe naahtamo; kir en krat naſpomnimo na tu, de bi te Nam od Buga poduershene rezhy prou inu Spodobnu inu pó nje goui S: Volle nuzali, ushiuvalli inu Spugali; kir nuzamo jé leté, ale ne h' njegóue zhaſti inu huali, pazh pa h' njegóui ueliki reshalli: katéru de Sposnáte, pogleite enu malu pó Suejtu, inu udili boſte to reſnizo. Pogleite uniga Pianza, katéri Shre inu gouta ta Slahtni dar tega Vina, kakor de bi billa ena gnojenza ale druga mlaka; on ga reſliua, on trate, on Se udella per njemu de naué kaj ſtoy, inu kei Se ſnaide: pogleite prauem eniga Pianza, ka kú Se on udella per uini? inu boſte uidili, de on od tega podoben bode bul enimu naumnimu

Str.: 3v

shiuinzhetu, kakor enimu pametnimu zhlouéku; kir on od pianoſti bruha is ſebe od uſeh platy is Shpotam inu pohuishajnam teh druſih. Ah! jé le letu spugat nuzat inu uſhi uat te Staarjene rezhy h' zhaſti Boſhy? nak, nak Sa reſniza; kir tu ni drusiga, ka kor ena uelika reshalla Boſhja. Poglejte dalei uniga Shertnika, uniga Poſhresh nika, uniga Sladkosnedza, uniga Zartliuza; katéri Se takú najé inu nashre de namóre Sopſti inu dihat, katéri mezhe ù Se kakor en Volk, kakor ù en prepad, kateri Se na ahta ne poſta ne prepouede: pogleite uniga zartliuza inu Sladka Snedza, katérimu ni ushezh no bena Spisha, eno ſlednio obnjerga, eno ſlednio tadlo inu grajo, on ſi puſty na uſe uishe to jed inu Spishe perpraulat, on ſi puſty telakin teh narediti, de ſi ſbira kaj bi pokuſsil: Eh jé le letú Spugat te Stuarjene rezhy h' zaſti Boſhy? Ah! nak, nak sa reſniza, kir ſkusi tu inu na taka uisha sanizhujejo Se leté, inu takú ta, katéri jé taiſte ſtuaril. Pogleite dalei uno oſtertno inu præuſetno preſono, katéra hode uſa præpramana, uſa præuesana, uſa poſterkana, uſa polipotizhena h' temu de bi ta unimu, inu uni lete dopadli: Ah! jé le le tu Spugat to Stuarjeno rezh tega guanta Shpugat h' te zhaſte Boſhy? Ah! nak, nak sa reſ niza; pazh pá k' eni reshali Boſhy, kir is tem njeh ueliku ſturé paſti ù to pregrého. Vezh uezh tazih moglu bi ſe nashtet inu naraitat, ale: Ah! Spomnite Xtiani! na tu, kar S: ‌Joanes Chryſoſtmus‌ gouory: In die Judicÿ nihil eſt quod respondeamus, ubi Cælum et terra, Sol et aqua, luna dies et noctes, et mundus tatus ſtabit aduerſus nos in teſtimonium peccatorū.151 151 S: Io: Chry: Sup: Matt: Vſé ſtuary, katére ni Smo prou Spugali, toshille Naſs bodo pred Bugam. Sa tu, O Zhloig! glei Spomini ſe na tu, kadar molish to S: Verro: sahuali tega mogozhniga Bogá inu Stuarnika! glei sa uſe Stuarjeni rezhy, Spugai lete h’ njegoúi Zhaſti inu huali, de ti napadesh ù njegóuo saméro: Vzhi ſe od Mariæ te præzartane Diuize, katéra, kakor od nje pishejo ti Vzheny ki, Spugala inu nuzala jé te Stuarjene rezhy prou inu Spodobnu, kir ona uſe kar jé Spuga la, Spugala je le Samú h’ te zaſte Boſhy; kir ona Spugala jé te rezhy le Samú, kar jé nje billu potreba, inu Sizer Sparaunu: kakor ſe ſposna is nje ydi inu pitia, is nje guanta inu hishe, is uſega orodja kar jé ona nuzala; sakaj nje Spisha billa jé poredna, Kruh, jajza, Sad, inu khi kakeshna ribiza, tega Meſsa ni jedla: nje guant bil ni barban themuzh kakor jé ta vouna Sama na ſebe; ta hisha billa jé zellu poredna, kakor ſe ta uidim she dan danaſhni, uſe tu drugo kar jé kole Spugala Maria, nezh ni billú druſiga kakor ta lubu in S: buſhtu. Takú, takú pó Exemplu Marynimu sadershi ſe o zhloueg! inu ushiual bosh pro te ſtuar jene rezhy, takú bosh prou hualeshen G: Bogú, per tem pak na tu tretje naposábi, kar.

H' tretymu inu h' Sadnimu, is katérim tude sa danaſs ſklenem: praue zhes te beſsede Petruſauæ, namezh: Credo in Deum Patrem Omnipotentem Creatorem Cæli et 152 152 Epilogus terræ. „Jeſt uerujem ù Bogá Ozheta V: M: Stuarnika Nebeſs inu Semle“: zhes te beſsede pra uem, praue dalei inu h' tretymu ta Spomneni Diſcipulus, de is teme ‌Petrus‌ opominit hotel jé tega zhlouéka, ad cognitionem dignitatis humanæ,153 153 Discipul₉: loco ſup: it: „h’ temu Spoſnajnju te zhlouesh ke Vrednoſti“ ù katéro jé njega Bug V: M: poſtauil, katéro jé takú uelika de on is to uſe tu drugu prémaga, de njemu uſe tu, kar jé ſtuarjeniga more podloſhnu, poduershenu inu h’ Shlushbe ter h’ ſtreshbe biti; inu tu sa, de bi ta zhlouig Samù G: Bogú ſtregel inu ſhlu shil: katéru gouoril jé ta Vzhenik h’ temu de bi ſe ſpomnil na tu, kuliker kole krat mole ta Stuk S: Verre ta zhlouig, de bi on Spremiſlil, de on Samemu Bogú, kir jé poduershen, on temu ſamemu tude ima ſtrezhe inu ſhlushiti: katéru Sa reſniza, kadar bi my uezh krat na tu Spomnili, ſturilu bi Naſs uehshi hualo G: Bogú, dajati, ſturillu bi Naſs bul inu ſpodob niſhi nuzat te Stuarjene rezhy inu Spugat; ſturillu bi Naſs is uehshim fliſsam ſtrezhe inu Shlushil G: Bogú. Sa tu tedei, ogouarym eniga ſledniga is S: ‌Leonam‌, kir praue: agnoſceO Xtiane dignitatem tuam.154 154 S: Leo. ser: 1. de natiuit: Dom: „Spoſnai, Spoſnai o Xtian! O zhloueg tuojo ſlahtnuſt, inu Vred noſt ù katero ſi ti od Buga poſtaulen: Spomni ſe, kadar kole molish ta perue ſtuke Suete Verre, na tu, h' komer te ‌Petrus‌ opomina, Spomni ſe prauem na tuojo Vrednoſt, kir takú, hualeshen bosh G: Bogú, kakor Maria uzhy; takú Spugal inu nuzal bosh prou te re zhy, kakor Spugala jé te Maria: takú odſhel bosh te toshbe teh sanizhuanih rezhy, inu sadubil bosh pó uſe te ueliki oblaſti, tude tu uezhnu inu nebeshku Jſuelizhajnje. Amen.