Str.: 1r

Symbolialis
Siue:
Concionum Cathesticarum Symbolum Apostolicum explicantiū.
Concio Decima Quinta.
Dominica Decima Quinta post Pentecosten.
In Symboli Aticulum Sextum
Ascendit ad Cælos, sedet ad Dextrum Dei Patris Omnipotentis.
Gori shal ù Nebeſsa, Sedy na Deſnizi Bogá Ozhéta Vsigamogozhniga.

Synopſis

Jesus in Omnipotentis, Sedet Dextra Parentis, Aduocatus omnium.
Jesus Sedy pó Prauizi, naſh Pomozhnyh na Deſnizi Ozha Vse Mogozhniga.

Thema

Accepit autem omnes timor, et magnificabant Deum.

„Inu en Strah jé nje uſe obshal, inu So zhaſtili Bogá.“ Lucæ. 7.

De sa ena gerdo, shpotliuo inu sanizhuvano rezh dershy ſe od eniga ſledniga ta Strah, ale Bojezhnoſt; nad tem nima ſe zuiblat inu zaguvati, kir tu uidimo inu shliſhimo uſag dan ù mej nami: Sakaj, zhe ſnaide ſe en ſtrashni, zagliui inu bojezhi zhlouig per enim thouarſtue ale Deuſhini, tu ſe uſhe is nym tribajo Spaſsi inu nozhyæ; kir letéga eden eniga Saiza, ta drugi eniga Babjeka, ta treti eniga zag liuza, inu takú naprei is uezh takim Shpotlivu imenujejo. Letú poterdet hotel je ta ſhtimani Poët ‌Virgilius‌ is unim, kar djal jé: Degeneres animos timor arguit. 288 288Virgilius Ameid: 4 „Ta strah enu poredno, Slabu inu Spazhenu Serze oſnanuje:“ ale ta Strah eniga po prei tu, kar ſim djal od Sgorai, namezh: de, sa eno gerdo Shpotliuo inu sanizhuvano rezh dershy ſe ta Strah, ta Bojezhnoſt od eniga ſledniga; katérimu jeſt sa en tal naſmem odrezhi, sa uolo kir bati Se ene Slednje rezhy urednu ni zhaſty inu huale.

Venner, zhe ta ſtrah enu malu resgledamo Snaidemo; de letú tadljanje tega Strahú ni uſe Spodobnu inu reſnizhnu, kir ſort tega ſtrahú jé ueliku, katerih ene Shtimane ſo inu sapouedane; druge park sanizhuvane inu pærpouedane: Præpouedan jé ta Strah humanus, ale „zhloueshki“, is katérim boy ſe ta zhloueg tega, kar jé super temu truplu inu shiuótu. Præpouedan jé ta ſtrah, Mundanus, ale ta „poſuetni“,is ka térim ſe boy ta zhloueg sgubiti tu poſuetnu inu posemelsku. Præpouedan jé ta Strah, Seruilis ale ta „hlapzouski“, is katérim boy ſe ta zhlouig te Straifenge. Prutje pak shtima inu sapoueduje ſe ta Strah, Initialis, ale ta „Sazhetni“, is katé rim boy ſe ta zhlouig ta greh doperneſti. Shtima dalej ſe inu sapoueduje ta Strah, fi lialis, ale ta „Synouli“, is katerim ſe boy ta zhlouig G: Bogá reshaliti. H' sadni mu Shtima inu sapoueduje ſe ta Strah. Reuerentialis, ale ta „zhaſtitliui“, is katérim ſe boy ta zhlouig khi kaj Super zhaſt Boſhja ſturiti. Js katériga uditi jé ozhit nu, de en ſledni ſtrah natadla inu nagraja ſe prou, Spodobnu inu reſnizhnu; kir tega Strahú ſort nekolku, kakor ſmo ſhlishali, uredne ſo zhaſty inu huale: kir tega Strahú ſort nekolku Sapouedujejo ſe od Bogá inu zhlouéka: kir, kadar bi en sledni Strah bil ena gerda, Spotliua inu sanizhuvana rezh, tadlat inu grajat mog lu bi Se njeh ueliku; karéri ſo uenner pozheszhéni od Ludy, inu od Buga poſhtimani; kir, kakor bi en Sledni Strah bil inu kasal enu Snamenje eniga Slabiga Serza, eniga poredniga zhlouéka, ù Shpot inu ù Sanizhuvajnje perſhlu bi nieh ueliku.

Str.: 1v

De drusih uezh samolzhím, katéri sa uolo Strahú perſhli bi ù Shpot inu ù sanizhuvajnje; pershli bi tude ti Naimitarski Pogrebzi, inu ti Jeſuſaui Jogri sa uolo tega Strahu, katériga ſó iskasuvalli. Jskasuvalli ſó ta ſtrah ti Naimitar ski Pogrebzi tedei, kir, kakor pishe S: ‌Lucas‌, de: kir Jeſus ta zhaſtiti Syn Boſhy na eno Nedello, na ta 20. dan Meſza Julia ù 31 lejte njegóue Staroiſti perſhel jé bil k' Vratam tega Meſta Naim; tedej perneſli ſó is tega Meſta eniga Merliza njemu na prutje, katéri bil jé en edini Syn ene sapuſhene Vdóue, sa katérim jé Shla ena ue lika mnoſiza Ludy, ale Pogrebzou: Letú, kir uidil jé miloſtiui Jesus, inu slaſti ta jok te Shaloſtne Matere, is Vſmilejnia prutje te, djal jé h' nje Noli flere. 289 289Lucæ. 7. „nikar najokaj“, ter doteknil ſe jé teh par, inu Sapouédal jé temu mertuemu Mla denizhu gori uſtáti: katéru ueliku zhudu, kadar ſó ti Pogrebzi uidili Accepit au tem omnes timor. „Jnu uſe te præſhel jé en Strah“, de uſi Só Se sazheli bat inu trepétat.

Letém enaku iskasuvalli só Se mnokatéri krat ti Jeſuſaui Jogri, kakor, de drusiga uezh sapuſtím, sposnat jé is tega, kar iskasuvalli So na te Oiliski gore ob zhaſsu Jeſuſauiga ù Nebú hojejnja, kir ti, kadar ſó Jeſuſa pouſdiguvat Se uidili pru 290 290S: Bernard₉. Serm: 3. de Aſcenſ: tje Nebeſsam; ſtalli ſó uſi oterpli od Strahu, já, kakor praue S: ‌Bernardus:‌ plorabāt et lacrymabantur. „Jokali ſó ti inu te Solse tozhilli:“ katéru jé zellu ena tem Moſhém naſpodobna rezh, sa uolo katére priti inu paſti bi mogli ù Shpot inu sanizhuvajnje ti Jogri, nezh dergazhi, kakor ti Sgurni Naimitarſki Pogrebzi. Ale dalej zhe od tod.

Zhe od tod dalei prauem: enu malu pogledamo, Snaidemo; de lety skusi ta Strah perſhli inu padli ni ſó le ù nobén Shpot inu ù Sramóto; pazh pá Skusi ta ſtrah sadubi li ſó eno ueliko zhaſt inu hualo, sa uolo kir njeh Strah ni bil eden is teh præpoue danih; pazh pá en ſtrah teh ſhtimanih inu zhaſtitliuih, kir ti Pogrebzi bali ſo ſe inu 291 291Faber. Dom: 15. Conc: ₉. n. 10. ſtraſhili, kakor praue en imenitni ‌Neothericus‌ ex reuerentia Diuinæ præſentiæ „is ene zhaſti prutje te prizhnoſti Boſhy.“ Ti Jogri pak ſtalli ſó na tem hribu uſi preſtraſheni, Solsny inu objokani, ex admiratione, Spe et amore „is eniga Sausetja lubeſni“ inu vupajnja prutje Jeſuſu njeh lubimu Moiſtru. Katéri Strah ureden jé zhaſty inu huale, katéri opomnit imeli bi Naſs pó enim takim ſe poduisat; inu slaſti ta, katériga iskasuvalli ſó ti Jogri tedei, kir ſo uidili Jeſuſa poit prutje Nebeſsam: de bi My namezh: is teme prutje Niemu is eniga taziga Strahú eno prauo lubesen inu Savupajnje imelli, de bi my is teme Jogri takú preſtraſheni gledali prutje Nebeſsam.

Od tod inu sa tu, de My h' temu Strahu preidemo, inu kir od taziga dobriga inu Shtimaniga Strahú gouory ‌Lucas‌ ù danaſhnim S: Euangeliume od teh bojezhih Po 292 292Thema grebzou, rekozh: Accepit autem omnes timor, et magnificabant Deum. „Jnu en ſtr ah jé uſe obſhel, inu ſó zhaſtilli Bogá“, nezh dergazhi kakor ti is lubeſni preſtraſhe 293 293S: Jacob: Mi: In Symb: art: 6.ni Jogri, katéri gledali ſo Jeſuſa tedei, kakor praue S: ‌Jacobus Minor‌, inu Naſs vuzhi S: Verra, kir: Aſcendit ad Cælos, Sedet ad Dextrem Dei Patris Omnipotentis. „Gori jé Shal ù Nebeſsa, inu Sedy na Deſnizi Boga Ozhetá Vſigamogozhniga.“ Sa tu dalej nozhem 294 294Propoſitiopoit, themuzh per tem oſtanem, ter iskásat hozhem, de. Jeſus in Omnipotentis, sedet 295 295SynopſisDextera Parentis, Aduocatus omnimu. Jesus Sedy pó Prauizi, naſh Pomozhnik na Deſnizi, Ozha Vse mogozhniga. Katéru, kir troſhtliu jé, sa tu, tu Saſtopit bodo perprauleni.

V' mej drugim nauadame, katére imelli ſó ti nekedaiſhni Rimlani, imelli ſo tude letó, de oni So te Premagauze teh Shouraſhnikou daruvalli is eno ueliko zhaſtio k' enimu lohnu inu plazhillu njeh Junaſhtua, mozhy inu Serzhnuſti; inu Sizer na ta 296 296Inductio ko uisho, de eniga taziga, katéri pet tauſhent moſh ù enim boju jé premagal, poſta uili inu poſsadili ſo na en Slati Vuſs, ale ù eno Slato kozhjo, cronali pó urednoſti 297 297Jonaras lib: 2. et lib: 10. x. r₉.is eno Slahtno crono, oblekli is enim Shtimanim plajſham inu oblazhillam; ter te ga pellalli So is Elephanti, is Jeleni, is Shushni, inu is takim uezh inu mein, kakor billa jé ta Victoria, is ueliko zhaſtió ù tu Rimsku Meſtu: Katéra Voshnia billa jé taku lepa, zhaſtitliua inu Shtimana; de ‌Auguſtus‌ ta S: Ozha, Shelil jé ù mei tem truym, pó katérim hrepenellu jé njegóuo Serzé, uidit tude Roman triumphantē.

Str.: 2r

ale, tu en tak „triumph iskasheozhe Rimsku Meſtu,“ sa uolo te zhaſty inu lepóte.

Katéru, zhe spuſtimo enu malu, inu pogledamo dalei, namezh: h te hoje Jeſu saui, inu ſizher ne ù tu Rimsku, themuzh ù tu Nebeſhku Jeruſalemsku Meſtu, katé ru ſturil jé bil na ta 49 dan pó njegóuim od Smerti gori uſtajajnju; takú uſa ta tem Rimskim Voſhakam inu Præmagauzam iskasana zhaſt drusiga ni, kakor ena gola Senza, já enu praſnu Nezh, prutje te zhaſte, Pompe inu Veſsellju, katéru iskasuval lu Se jé Jeſuſu temu Præmagauzu ne le 5000 Moſh tega Shouraſhnika; pazh pa te mu Præmagauzu petih Silnu hudih, Skodliuih inu grosouitnih Shouræſhnikou is uſo njeh mozhió inu oblaſtio, katéri drugi ni ſó, kakor, Mundus, Dæmon, Mors, Pea catum et Infermus. „Ta hudizh, Suejt, Smert, Greh inu Pakaou;“ katére jé Jesus is njegóuim præſtanim terpljenjam inu Smertio præmágal, oſlabil inu præmoiſtril: sa uolo kateriga, kakor praue S: Apoſtel ‌Paulus:‌ Propter quod et Deus exaltauit illum. 298 298Philip: 2. „Je njega Bug Nebeshki Ozha silnu poſhtimal inu pozhaſtil, pouſdignil inu pouihshal;“ kir tega uſel jé is tako zhaſtió ù Nebeſsa: katéra zhaſt Spodobniſhi imelli bi ſi uoſhit uidit, kakor uoſhil Si jé Auguſtinus uidit inu gledat to zhaſt, katéro iskasuuvalla ſe je enimu Præmagauzu ù tem Rimſkim Meſte; kir ta prutje uni jé enu praſnu nezh, ale piſsan Niſhterz: sakaj per tem Jeſuſauim triumphu Sneſhlu Se ni le ueliku tau shent Gledaouoz; pazh pá ueliku 1000 Angelzou: kir per tem Jeſuſauim triumphu Sneſhlu ſe le ni ueliku tauſhent Voiſhakou; pazh pá ueliku 1000 Suetih Ozhakou: kir per tem Jeſuſauim triumphu shel ni le naprutje en ‌Nero‌, ‌Julius‌, ‌Auguſtus‌, ale en drugi Rimski Cæſar; pazh pá Shal jé naprutje temu Præmagauzu Jeſuſa, Sam ta Cæſsar Nebeſs inu Semle, namezh: Bug Ozha Nebeſhki. Per katérim oſtermé Samy ti S: Euangeliſti de oni dale od tega nezh nagouóre, themuzh Marcus letéga dá naſnaj nje is teme kradkimi beſsedami, rekozh: Et dominus quidem Jeſus, poſtquam locut₉ eſt eis, aſsumptus eſt in Cælum, et ſedet â Dextris Dei. 299 299Marci. 16. „Jnu ta Gospud Jeſus kadar bil jé prutje tem Jogram sgouoril ta Vuk, katériga jé njem neſsel naprei na te Oi liski gore, uſel jé bil gori ù Nebeſsa, inu Sedy na Deſnizi Boſhy.“ Jnu letú Samú is te ga urſaha, kakor praue en imenitni ‌Neothericus:‌ kir oni te zhaſty ni ſó ſi vupali popiſati; sa uolo katériga tedei is teme kradkimi beſsedami Marcus, nobis reliquit con 300 300Faber. Com: 2. in Aſcen: num 1. siderandum, qualis pompa illa fuerit; siquidem nihil tam magnificum excogitari queat, quod non longe superetur al illo Chriſti triumpho. „Js teme Beſsedame, namezh De Jeſus uſet jé ù Nebeſsa: hotel ni dalei ‌Marcus‌, kakor gouory ta Neothericus to zhaſt tega Jeſuſauiga ù Nebu hojenja popiſsuvati themuzh is teme uſe letó je sklenil, inu Nam h' Spremiſhluvajnju sapuſtil:“ sakai nezh takú ueliziga, nezh takú shtimaniga, nezh takú zhaſtitliuiga ſe Snait inu smiſ lit namore, katéru bi Se moglu te ueliki zhaſti Jeſuſaue perglihat inu perraimat. Od tod inu Sa tu tedei, kar bi Euangeliſti iskásat inu popiſat ni ſó ſe podstopili, pod ſrópit od tega dalej kaj jeſt ſe tude nozhem: pazh pá de ſtojim per muoje oblúbi, ter kir ‌Marcus‌ h' uſemu temu inu na sadnje praue: Sedet â Dextris Dei inu is nym S: 301 301Marci 16. ‌Jacob‌ ta majnſhi ù njegóuim Shestim ſtuke tega Apoſtelskiga Sklada: Aſun dit ad Cælos, ſedet ad Dextram Dei Patris Omnipotentis. „Gori jé shal ú Nebeſsa, sedy na Deſnizi Boga Ozhéta Vſiga mogozhniga.“ Js katérim kasheta Nam en ſub 302 302Artic: 6. Symboli. ſebnu uelig troſht inu Veſsellje: sa tu oſtánem per tem, inu iskáshem ta ù teh beſsedah tega Sheſtiga Stuka te S: sapopadeni troſht inu Veſselje rekozh: Jeſus in 303 303Synopſis Omnipotentis, Sedet Dextera Parentis, Aduocatus omnium. Jeſus sedy po Prauizi naſh Pomozhnik na Deſnizi Ozha Vſegamogozhniga: inu Sizer na ſabſtoin, sakaj h' temu de meni to perloſhnoſt ‌Joanes‌ ta S: Apoſtel, kir praue: Sed etſi quis peccauerit 304 304Joan: 1.2. Adu ocatum habenus apud Patrem, Jeſum Chriſtum. „Jnu, zhe ſi lih pregreshimo imamo per inu pred Ozhétam eniga Beſsednika inu Pomozhnika Jeſuſa Xtuſha: Str.: 2v
sa tu tedei de letú enu malu bul h' naſhimu troſhtu Saſtopimo, dalei enu malu ſtopimo.

‌Joannes‌ ta S: Euangeliſt inu ſubſebni Skriunuſtnik Boſhy, piſhe Sam od ſebe, de V' mei drugimi Skriunu Saſtopnimi prikasni, katére jé njemu Bug V: M: 305 305Confrimao ù teInſulæ ale „Otóku Pathmos“ pokásal, pokásal jé bil njemu tude letega, na mezh: kir odperle ſó ſe billé pred ozhmy njegóuimi te Nebeſsa, sagledal jé bil en Silnu le pi, uiſsoki inu ſlahtni thron, Stol, ale Sedesh ter na tem eniga Stariga Moſhá sedeti; inu: Vidi in Dextra Sedentis „uidil Sem“, praue ‌Joannes:‌ na Deſnizi te na tem Sedeshu se 306 306Apoc: 5.dezhe perſhona ene uſe od Sunaj inu ſnotraj popiſane, ter is Sedmemi petzhati sapelzha tene Buque; ter per tem Shlishal jé eno Shtimo tega Angela: gdu jé ureden odpreti te bu que? na katéru Snaiti ni billú nobéniga, Sa uolo katériga jokat sazhel ſe jé bil ‌Joanes‌ od Shaloſti: na katéru potroſhtal jé njega eden is teh Starzou, katéri Sedelli Só okuli tega throna, rekozh: najokaj ſe, sakaj Snaide ſe eden, katéri te buque odpreti samóre. Jnu pole! na tu Sagledal jé pred to Staro inu na tem thronu ſedezho perſhono enu Agnum ſtantem tam 307 307Joa: Haye in Ap: v. 5. v. 6. concep: 67. quam occisum „enu kakor saklánu Jagnje ſtati“, katéru uſellu jé te buque, inu taiſte odperlu bres uſe thesháue is ueliko lahkóto inu Veſselljam ‌Joannesa‌ tega Suetiga Jogra.

Letú, kar uidil inu popiſal jé ‌Joannes‌, zhudnu inu naſnanu jé sa reſniza, kir tu takú rekozh: kuliker beſedy ù ſebe ima, telkain ima tude ſkriunuſti; de bi eden mo gel Spodobnu upraſhat kaj bi tu pomenillu? Subſebnu pak tu, de tu saklánu Jagnje ſtati, inu ſtallu: kakor zhes ta Spraſhuje ta ueliki Vzhenik S: Piſma ‌Joannes della Haye‌ rekozh: 308 308Joa: Hayer in Ap: c. 5. v. 6. concep: 67. Cur non ait agnum jacentem, temquam occisum, cum occisus potiús jaceat quā ſtet erectus? „H' zhemu, sakaj praue ‌Joannes‌, de jé uidil tu saklanu Jagnje ſtati, inu nikar leshati, sa uolo kir tu kar jé mertuu in saklánu le leshy, inu naſtoÿ na nogáh?“ Na katéru odgouré drugi Vzheníki, katéri reslagajo to ſkrinuſt, kaj bi bil namezh: Goſpud ſkusi letú ‌Joannesu‌ iskásat? rekozh: de G: Bug hotel jé is te oſnanit inu pokásat de Jeſus, ſkusi tu saklánu Jagnje pomejneni Syn Boſhy je en Beſednig inu Pomozhnik tega zhloueſtua pred tem, ſkusi to ſtaro inu na tem lepim viſokim ſtollu ſedezho perſhono, pomenjenim Ozhétam; katéro ſtoy pred tem, inu gouory ter proſse sa naſs, kakor praue S: Ozha ‌Auguſtinus‌ Stat eoram throno Dej 309 309S: Augus: in quæſtio: noui et Vet: Teſtamenti quæſ: 88. quasi Aduocatus noſter pro nobis interpellans. „Stoy Jeſus tu Jagnje Boſhje pred tem thronam ſuojga Nebeſhkiga Ozhéta kakor en Naſs pomozhník inu Beſedník;“ kateri pred nym naſs sagouarja, katéri sa naſs proſsi is tem, kir on kashe Ozhétu Suojo mar tro inu saklajnje, kakor zhes tu dalej gouory en imenitni ‌Neothericus‌ rekozh: Si cut in cruu obtulit Patri Paſsionem ſuam, noſtrum Se Aduocatum præbens: it et nunc in Cælo eam Patri repræſentat, quaſi ad huc pateretur, atqₔ ita interpretatiué orat pro nobis. „Raunu kakor tam na Kryshu oſſral jé Jeſus to martro inu terpljenje 310 310Faber: Conc: 3. in; Asum. num: 4.kakor en Pomozhnik inu Beſsednig sa naſs ſuojmu Ozhétu: takú ſhe sedei tam ù Nebeſsih kashe inu oſſruje taiſto njemu sa naſs, kakor de bi Sedei terpel raunu letó inu takú Jeſus pó tem islagajnju proſse sa Naſs inu beſseduje pred ozhétam. Ta kakor dalei.“

Samerkajo ti Vzheníki, de Jeſus ne le is tem kasajnjam njegóue sa Naſs præ ſtane Martre; themuzh tude prou inu is beſsedo sa Naſs proſse ſuojga ozhéta: inu ſi zer ne naſpodobnu, themuzh tu prauio ti Vzheniki is tega urſaha, kir S: Piſmu pra 311 311Roman: 8.ozhitnu: Etiam interpellat pro nobis. „Jnu Jeſus proſse sa naſs inu beſsedie, isgouarja inu sagouarja“ kakor proſsil inu gouoril, isgouvarjal inu sagouarjal jé na Kryſhu te, ka téri ſo njega martrali inu kryſhalli: uenner is enim reslozhkam, kakor dalej gouory ta Sguor ‌Neothericus‌ In cruce et terra per modem Serui interpellauit, cum Solicitu 312 312Faber, Ibid: oine et pauore, clamore ualido et lacrymus: in Cælo uero per modum filÿ cum liberatate, confidentia, et hilaritate. „Tam na Kryſhu inu na tem Suejtu pó shegi teh hlapzev proſ sil jé Jesus sa Naſs inu sa te, katéri ſo njega kryſhalli, is Skerbió inu ſtraham“ inu 313 313Hebrækakor praue S: ‌Paulus‌ cum clamore ualido et lacrymis „is glaſsam mozhnim inu is solsami“: tamkaj pak ù Nebeſsih proſse Jesus sa naſs tega Ozhéta pó shege synouli, Str.: 3r
kakor en Syn proſtú, savuplivuu, is dobrouolnoſtio inu Veſselliam. Js katérim talashi Serd inu Jeso ſuojga Ozhéta; is katérim odpira on te Saperte Buque te ozhet ne Miloſti inu dobrúte; is katérim ſtury, de doſte inu ueliku krat poſtáue is rok ta Nebeſhki, inu ſkusi nashe pregreho reshaleni Ozha, to uſhe perpraulena inu der shanna Shiba te Straiffenge, ter de Nam saneſse to Saméro, inu to ſturjéno pregrého sa shorna. Katéru, kakor djal ſim od Sgoraj, polnu jé sa reſniza troſhta inu veſsellja: kir Jeſus in Omnipotentis, ſedet Dextera Parentis, Aduocatus omnium. Jeſus ſedy 314 314Synopſis po Prauizi, Naſs Pomozhnik na Deſnizi Ozha Vſe mogozhniga, katéri takú ſueſ tú Skerby inu proſsi sa Naſs, de naſs napuſty takú hitru, takú mozhnu ſtraiffat od Suojga Nebeſhkiga Ozhéta: katéru de bi on loſhaj prejel inu doſsegel, kashe taiſto te rane, katére prejel jé ù tem terpljenju sa tega zhloueka. Ta, kakor prauio ti Vzhe niki, inu Subſebnu ta imenitni ‌Cornelis:‌ Idcirco Jeſus reſurgens ſuas cicatrices re tinuit, et in Cælum intulit, ut eas jugniter Deo Patri quaſi mediator noſter repræſen 315 315Con: â Lap: Jn 1. Joan: c. 2. tet, ac per eas ueniam et gratiam nobis obtineat. „Sa tu inu h' temu obderſhal je Je sus teh pet Snamenien teh S: ran po njegóuim od Smerte gori uſtajajnju, inu leté neſsel is Sabo ù Nebeſa, de bi leté kasal ueden ſuojmu Ozhétu, ter de bi Nam ſkusi leté kakor en Beſsednig, Srednig inu Pomozhnik Sproſil od njega odpuſhainje, inu sadú bil to gnado.“ O Dobrúta naisrezhéna nashiga miloſtiuiga Odreſhenika Jeſuſa! Kir njemu ni billú sadoſti odreſhíti Naſs, themuzh she dalei ueruje Naſs takú, de Naſs bra ni pred Serdam ſuojga ozhéta ù Nebeſsih: kej Se hozhe en uehshi troſht Snait inu dat temu zhloueſtuu? Kakor jé ta, de Sam Jesus hozhe k' enimu Pomozh niku grata inu poſtáti; de on Sam perpraulen jé taiſtimu perſtopit inu pomágat.

Zhes tu Sdy ſe meni, de eni Samy per ſebe prauio: Kaj? Kakú jé tu? Sueta Ver ra Naſs vuzhy, inu ù tem Apoſtelskim Skladu praue S: ‌Jacobus Minor‌, de Jesus: as 316 316S: Jacobus in Symb: ar: 6. cendit ad Cælos, Sedet ad Dextram Dei Patris Omnipotentis. „Gori jé shal ù Nebeſsa, Se dy na Deſnizi Bogá Ozhéta uſiga mogozhniga:“ zhe tedei Jeſus Sedy na Deſnizi tega Ne beshkiga Ozhéta po beſsedah S: ‌Jacob‌, inu vuku S:; taku na ſtoy pred taiſti, ka kor praue S: ‌Joannes‌. Zhe pak ſtoy, takú na Sedy, kakor praue ù tem Sheſtim ſtuku S: Verre ‌Jacob‌ ta S: Apoſtel. Kakú jé letú ſaſtopiti? Kakú Se more Sglihat tu duje? Letém de ſturym tedej sadoſti, katéri khi kaj taziga Samy per ſebe miſlio, perneſsem naprej tu, kar h' temu lepu inu dobru odgouory ‌Hymo‌, rekozh: de. Kir praue S: ‌Jacob‌, de ‌Jeſus‌ ſedy na Deſnizi Bogá Nebeshkiga Ozhéta, is tem iskásat inu pokásat hozhe to oblaſt inu mogozhnoſt, katéro ima is Ozhetam inu is S: Duham: Js tem pak, kar praue S: ‌Joannes‌, de Jeſus ſtoy pred te, thronam ſuojga Ozhéta, iskásat inu poká sat hozhe to dobrúto inu Miloſti; kir: Sedere regnantis eſt et judicantis, ſtare au 317 317Ambroſi₉ Ansbertus. tem conſolantis et adjuvantis. „Tu jé: tu Sedejnje jé inu shlishi enim krajllu inu Sodníku, tu ſtajnje pak enimu Troſhtarju inu Pomozhniku.“ Katéru, zhe nekolku bul reſmiſlimo, uidimo de oba S: Apoſtelna prou inu reſnizhnu ſta gouorila; kir Jeſus reſnizhnu jé en en krail, Sodnik inu Rihtar, kakor bomo sa naprei Shlishali: inu, de Jeſus reſnizhnu jé Beſsednig, Pomozhnik inu troſhtar tega zhloueſtua pred Ozhetā, kakor danaſs Smo Saſtopilli. Od tod inu Sa uolo tega Spomni Sedei, O K: Duſha! Kaj sa eno Miloſt inu dobrúto ni Nam Jeſus iskásal? Kir on poit jé hotel, poleg druſih urſsahou, od katérih ſim pred oſméme dnéme gouoril, tude sa uolo ú Nebeſsa, de bi on bil ſerd ſuojga Ozhéta talashil, de bi in bil tega zhloueka sgouarjal, de bi bil temu zhloueku tu od puſhajnje inu gnado Sadubil; katéru de bi bil loſhaj inu hitreshi sadúbil neſsel jé is Sabo te Snamenia teh pet ran, katére kashe ſuojmu Ozhétu: kaj hozhmo ſe ſedej bati Si Deus pro nobis, quis contra nos? „Zhe tedei Jeſus ſtoy takú sa naſs?“ Kaj Nam Sko 318 318Rom: 8. det bode Smelu inu samoglu? Sa tu tedei, kir ushe Sdaunaj bilú bi tu zhloueſtuu usellu konz, kadar bi Jeſus nastal pred Ozhétam sa taiſtu, sa tu prauem Spodobnu imelli bi Se prutje njemu hualeshni iskásat, taiſtiga prou zhaſtit, hualit inu lubit: ale, Eh!

Str.: 3v

zhes inu na uſe letú, moglu bi Se rezh inu ponouitunu, kar gouoril jé Jesſus pru tje temu folku od unih oſdraulenih Gobouzou: Non eſt inucentus qui rediret, et 319 319Lucæ. 17. daret gloriam Deo. „Ga ni Snajti, katéri bi perſhel inu dal Bogú to hualo.“ Tu pra uem ponóuit bi ſe moglu ob Sedainih zhaſseh; kir sa uſo to od Jeſuſa temu zhloueſtuu iskasano dobrúto ni ga, katéri bi njega prou sahualil: pazh pá na uſe tu Se jé sko raj posabillu, uſe tu Spadlu jé tem Ludém is miſli, is ſerza inu is Spomina; kir njeh ue liku Shiuy Sedej takú, kakor de bi na billú ne Boga, ne poſtau, ne Sapoued, ne Pakla, ne Straffenge, ne Duſhe, ne uezhnoſti, is eno beſsedo, ne khi kaj letaziga:sakai.

Zhe reſgledamo Sedajniga Suejtá inu zhaſsa Ludy taku Snaidemo, de ſo ka kor od zhaſsu tega ‌Noëta‌, kir uſe tezhy ù tem grehu zhes glauo. Ta prækleti Meſ 320 320Morale.ni greh, ta S: V: Nazhiſtoſt jé takú velika, de ſe ſkoraj ozhitnu dopernaſha; takú uelika, de malu Diuiz pride h' poróke; takú ueliku, de malu Sakonau poſhtenih 321 321Luxuria.ſe Snaide; takú ueliku, de malu Vdou Shiuy prou pó njeh ſtanu; takú ueliku, de ti Otrózi ſe na to bul, kakor na molitou Saſtopio; takú, de ta ſe per uſeh Spoleh stanéh inu Staroſteh ſe Snaide. Dalei ta paklenski Greh te offerte inu præuſet noſti zhes uſe zhloueſtuu reſtegnil jé ſuoje pauaue perúti: kir ta jé taku uelika, de en ſledni uezh kakor ta drugi hozhe ſhtiman biti; takú uelika, de en ſledni hozhe 322 322Superbia zhes druge gospoduvat inu sapoueduvati; takú uelika, de en ſledni druge tadla, gra ja inu sanizhuje; de en ſledni hozhe inu iszhe druge pod nogáme uallati: Ta offert prauem jé taku uelika, de eden temu drugimu nezh nag nadá; kir zhe khi ena uidi khi kaj per enim drugim kaj lepiga inu nouiga, tu ushe ona more imeti: namára de Se lih ſtrada, namára de bi ſe dopernaſha ta greh, namá ra de bi ſe shlushi sa eno Raffianko inu poſhtarza, namáre sa uezh letaziga de le sa 323 323Faſtus. Veſtium.doby ſi tu, kar te druge noſsio: Ah! Kuliko njem bi ſe napergudilu ti, kadar oi Gos pud perpuſtil, kakor pergudilu ſe jé billú uni offertne; katéra, kir jé ſizer andeht liua billa, inu proſsila jé G: Bugá, de bi nje pokásal, kaj jé na nje truple njemu super. Katéro, kir jé bil G: Bug uſhilſhal, padel jé is nje ueſs guant, kar ga jé billú od uzeh, de ona oſtalla jé Samú poſhtenu pokrita. Letú kadar bi ſe od Bugá perpuſtilu mnokatéri. Shenske perſhone, de bi uſe padlu od nje, kar jé is napoſhtej niam Sadobila; kuliku njeh bi nagé oſtalle. Is hic diſcurre vulterius de alÿs nituys, in fine dic. „Eh! jé letú Jeſuſu ſe hualeshen iskasuvati?“ je le letú njemu sa tu is kasano dobrúto, de on sa Naſs beſseduje inu proſse, to hualenshnoſt, to zhaſt inu hualo dajati? Ah! nak, nak sa reſniza: Sa tu ſpomni na tuoje sadershajnje, O Karſhe nig! inu glei de ſe te ta platelz napreberne, de Jeſus sa uolo tuoje nahualeshnoſti, sa uolo tuoje pregréhe, tebe is eniga Pomozhnika inu Beſsednika pred ozhétam k' eni Sodníku inu Straffuvanzu napoſtáne: Spomni, de Jeſus Sedy inu ſtoy ù Nebeſsig, Sedy kakor en Sodník inu Straiffuuauz teh hudih inu Pregreſhnih: prutje pak ſtoy ka kor en Pomoznik inu Beſsednik teh brumnih inu Prauizhnih. Sedy perprau len h' te Straiffente, stoy perpognjen tebe pomágat; ſberi ſi kar hozhesh: de odidesh te ſtraiffende bode njemu hualeshen; de imaſh njega sa Beſsednika inu pomozhnika, ſturi tu, kar te opomina S: ‌Bernardus‌, is katérim sklenem inu suershym sa danaſs.

Letá S: Ozha, kir Sposnal jé to nahualesnoſt tega zhloueſtua prutje temu 324 324Epilogus.Beſsedniku inu Pomozhniku Jeſuſu, inu kakú letú tlazhenu jé od mnokotéri, pregrihe, de njeh ueliku navupa ſe proſsit sa sameró Jeſuſa: sa tu de bi on letú oduernel od tega, de enimu Slednimu ta lepi nauk, rekozh: Si peccata tua premunt te, uade ad Matrem Miſeri cordiæ, et oſtende Sibi tua Vulnera, et ipſa pro te oſtendet filio pett₉ et ubera; 325 325S:Bernard:Serm: 4. de Aſsump: Filius uero Patri latus et vulnera. Pater non negabit Filico poſtulanti, neqₔ Fi ljus negabit Matri interpellanti, neqₔ Mater negabit Peccatori ploranti. Zhe te tarejo inu tlazhio &c: Vſimi ſe tedei tu Serzé, ter teze h' Mariæ, ter per tem pobul shaj tuojo pregreho, pride inu iskashi Se hualeshen Jeſuſu, kir taku obzhutil bosh, de Jesus in Omnipotentis, Sedet Dextéra Parentis &c : zhe Sadershal Se bosh takú imel bosh Jeſuſa prou eniga dobrutliuiga Pomozhnika, inu Oiſtriga Sodnika ù Nebeſsih.

Amen.